Johnnie Walker maakte misstap


De sterke drankenproducent Diageo Nederland B.V. in De Meern was verantwoordelijk voor de campagne. In juni, voorafgaande aan vaderdag, werd de billboardcampagne van Diageo gelanceerd. De actie was bedoeld om kinderen aan te sporen whisky voor hun vader te kopen. Een grote poster toonde een klein whiskyflesje geleund tegen een grote whiskyfles met daarbij de tekst 'Voor de allerliefste papa'. Het kleine flesje symboliseerde het kind dat aangemoedigd werd voor papa een grote fles te kopen.
Het oordeel van de Reclame Code Commissie luidt: ‘Gelet op het kinderlijke taalgebruik en het feit dat met name minderjarige kinderen vaderdaggeschenken plegen te geven is de Commissie van oordeel dat de reclame-uiting in het bijzonder op minderjarigen is gericht.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSStap vindt de uitspraak van de RCC mosterd na de maaltijd. De stichting is blij met de veroordeling van de Johnnie Walker-campagne maar had liever gezien dat de firma Diageo (ook producent van merken zoals Smirnoff, Guinness, Baileys) een forse boete kreeg opgelegd. STAP had daar nadrukkelijk om gevraagd omdat de campagne onbeschaamd indruiste tegen de zelfreguleringscode voor alcoholreclame.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid