
Over het hele jaar komen de bestedingen in de buurt van 34 miljard euro, zo blijkt uit de vandaag door IAB Europa (in samenwerking met IHS-technologie) gepresenteerde AdEx Benchmark H1 2015. In Centraal- en Oost-Euiropa is er sprake van groei met dubbele cijfers (12,9%). In de meer volwassen markten in West-Europa is de groei 9,3%.
De Euorpese groei is daarmee sterker dan in Nederland. IAB Nederland maakte onlangs bekend dat de digitale advertentiemarkt in de eerste helft van 2015 hier met 7% toenam ten opzichte van de eerste helft van 2014. Dit resulteerde in een omzet van 744 miljoen euro
Vacatures
Specialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBContent Creative- RTL Tonight
Banijay Benelux.comDe sterkste groeier in de online advertentiemarkt is display advertising. In heel Europa komen de uitgaven op 5.6 miljard miljard euro, wat neerkomt op een groei met13% overall. Ook in West-Europa is display de snelste groeier (12,6%), wat volgens IAB Europa het resultaat is van betere resultaten door targeting, nieuwe formaten en data-strategieën voor merkreclame.
Mobile blijft speelt een centrale rol in in het leven van de consument, dus de bestedingen aan mobiele display advertising groeien. Met 57,5% groei doorbreekt mobile de grens van 1 miljard euro. Bijna een kwart van alle display gaat nu naar mobiloe. Video groeit ook en overschrijdt evenens de 1 miljard euro grens.
Daniel Knapp, auteur van het onderzoek: 'Het AdEx Benchmark H1 2015 rapport wijst op de snelle innovatie van de online reclame-industrie. De versnelling van de groei, zeker in de meer volwassen markten, laat zien dat de vooruitgang in mobiele apparatuur, video en reclame-technologie de online advertentie markt verder aanjagen.'
IAB Europe leden kunt het rapport downloaden via de IAB Europe website. Niet-leden kunnen het rapport aanvragen door een mail te sturen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee