Overslaan en naar de inhoud gaan

De tien FMCG-trends voor 2008

Een hausse aan supergezonde doch smaakvolle producten. Dat kunnen consumenten verwachten in 2008. De top 10 trends in FMGC volgens…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Yoghurt? Probiotica!
Danone’s Activia is een enorm succes, met in het eerste jaar alleen al meer dan 150 miljoen dollar opbrengst in de VS. De probioticatrend wordt het komende jaar dan ook mainstream, waarbij ook andere producten dan yoghurt een toevoeging krijgen. Denk aan kaas (Kraft LiveActive Cheese) en andere zuivelproducten, maar ook chocoladerepen en gezonde pillen: Procter & Gamble ontwikkelt bijvoorbeeld een dagelijks voedingssupplement op basis van probiotica.

related partner content for mobile comes here

Organische voeding en drankjes voor kinderen
Nu snoepfabrikanten in hun marketingcommunicatie naar kinderen steeds meer beperkingen krijgen opgelegd, ruiken fabrikanten van organisch voedsel hun kans. In de VS komt producent Amy’s Kitchen met ingevroren voorafjes onder de naam Not Just for Kids Meals. Honest Tea lanceert ‘Honest Kids Organic Fruit-Flavored Thirst Quenchers’ dat de helft minder suiker en calorieën bevat dan andere kinderdrankjes.

Vers het best
Tesco opent meerdere ‘Fresh & Easy Neighborhood’ supermarkten aan de Amerikaanse westkust. De Britse retailer wil bewerkstelligen dat de consument bij vers voedsel ook aan een supermarkt denkt. Verse varianten van producten die een minder verse perceptie hebben, zijn booming. Magnetronmaaltijden die gezond zijn bereid en die je moet stomen, zoals Rosetto Steam'n Eat Ravioli, bijvoorbeeld. De laatste twee jaar is het aantal stoommaaltijden in de VS verdriedubbeld, aldus Productscan Online

Superfruit voor de massa
De acaibes (Het Nederlandse bedrijf HealthyPeople stopt deze al in zijn fruitsappen), goji bessen, noni en granaatappels zie je steeds vaker terug in allerlei soorten voeding. Natuurwinkels startten de trend, die in 2008 ook wordt opgepikt door de grotere fabrikanten. En let volgend jaar op dit fruit: de yumbes. Dit subtropische fruit wordt al 2000 jaar in China gegeten; nu is de rest van de wereld aan de beurt. Yumbessen zijn een bron van anti-oxidanten en smaken naar cranberries. In de VS stopt Frutzzo Natural Juice de bessen al in zijn producten , met als resultaat de sapjes yumbes-kers en yumbes-granaatappel.

Out of Africa
Afrikaanse ingrediënten vinden hun weg naar de Westerse beauty-industrie. Denk aan sheabutter en baobabolie die in cremes en cosmetica worden verwerkt. Wat betreft voeding zie je steeds vaker Afrikaanse hete pepers als de Peri-Peri opduiken in allerlei sausjes, maar ook couscous krijgt steeds meer voet aan de grond in de mainstreammarkt.

Gezond slapen
Mensen staan steeds vroeger op, maar vergeten ook vaak op tijd naar bed te gaan. Gezonde slaapproducten zijn een groeiende markt, vooral nu er een verband is aangetroffen tussen slaaptekort en obesitas. In Japan heb je al Nakazawa Adult Milk, melk die afkomstig is van koeien die ‘zeer vroeg op de dag gemolken worden’. In deze ‘vroege melk’ zitten naar het schijnt hogere doses melatonine, en dat helpt weer bij een goede nachtrust. Andere producten bevatten het aminozuur GABA (gamma-aminobutyric acid) dat ontspannend werkt. Jones Soda patenteerde het product in de VS en is van plan het aan drankjes toe te voegen.

Crunchy gezonde snacks
Snacks worden steeds beter voor je (of minder slecht), maar wel met behoud van smaak. Nu komen er ook producten die nauwelijks vet en calorieën bevatten, maar wel een crunchy en crispy bite hebben. Zoals McCain's ingevroren ‘Popcorn Potatoes’, Masterfoods USA's nieuwe generatie Max Snickers Clusters en Kellogg's ‘Club Puffed Multi-Grain Snack Crackers’ (allen in de VS)

Extremere smaken
Consumenten willen steeds hetere, kruidigere en extremere smaken. Scherpe sauzen, maar ook ‘rijkere’ kazen. De verkoop van blauwschimmelkazen steeg in 2006 met 6,3 procent. In Portugal kwam zuivelproducent Adagio Moments met een spicy yoghurtdrank op basis van chocola, aarbeien en chilipeper.

Caffeineboost
Steeds meer producten bevatten caffeine. In 2007 vond je het al terug in zonnebloempitten, pepermuntjes, chips, winegums en havermoutpap. Nu is chocolade aan de beurt. Een beker Swiss Miss Pick-Me-Up Hot Cocoa Mix met Calcium (VS) bevat evenveel caffeine als een kopje koffie.

Groen, groener, groenst
FMCG wordt steeds groener en milieuvriendelijker. In Finland wordt het gefermenteerde drankje Into Limetti geproduceerd op basis van windenergie. En Stongate Farmers (Groot Brittannië) komt met Respectful Free Range Eggs, afkomstig van kippenboerderijen die energie halen uit wind en zonne-energie. Met Procter & Gamble's Pur Flavor Options kunnen consumenten smaakjes toevoegen aan kraanwater. En het Amerikaanse bedrijf Wonder Tablitz lanceerde een lijn schoonmaakproducten waarbij consumenten hun eigen flessen moeten meenemen, om het schoonmaakmiddel vervolgens zelf te tappen en bij te vullen met water.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in