Overslaan en naar de inhoud gaan

Rabobank wint Nima Marketing Jaarprijs

Going for gold, was het thema van het Nima Marketing Gala. Vanavond werd ik dan ook in een Mercedes uit de s-klasse (s420, goed voor bijna…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mercedes was dan ook de gastheer van de Marketing Gala van het Nima. Het bleek een alleraardigste bijeenkomst met veel oude en ook wat nieuwe marketinghelden.
En het belangrijkste nieuws: de NIMA Marketing Jaarprijs 2007 gaat naar Rabobank Nederland.

related partner content for mobile comes here

Karin Hille nam de prijs namens Rabobank in ontvangst uit handen van juryvoorzitter Herwin van den Berg en jury vice-voorzitter Muriel Arts.

De andere twee kanshebbers waren Albert Heijn en Sellaband.

De jury verkoos Rabobank vanwege haar hoge score op alle criteria - onder andere succesvol, consistent, vernieuwend en innovatief marketingbeleid. Rabobank blinkt uit in het optimaal combineren van de criteria.

De bank is er volgens de jury in geslaagd om persoonlijk en klantgericht te blijven terwijl het merk tegelijkertijd is uitgegroeid tot één van de grootste banken op de Nederlandse markt.
Het jury-rapport: 'De organisatie is niet bang om innovatief bezig te zijn en heeft dat bewezen met de introductie van baanbrekende concepten, zoals Rabo Mobiel, Rabo TV en innovaties op de hypotheekmarkt. De marktleider in hypotheken toont daarmee lef en durf.'

'Daarnaast houdt de bank zich vast aan haar eigen overtuigingen en is daarmee uiterst succesvol. Tegen de marktbeweging in blijft Rabobank geloven in het aanhouden van bankkantoren en heeft daarmee online en persoonlijke communicatie prima weten te combineren. De jury kijkt met uit naar de spannende overstap van Jochem naar Fatima.'

Rabobank was zeer verrast.

Karin Hille, directeur marketing particulieren Rabobank (net pas een jaar aan boord bij de bank): "We dachten dat Albert Heijn zou gaan winnen. We zijn erg trots om deze prijs. Rabobank is een waanzinnig mooi bedrijf om voor te werken. We bedrijven echt marketing en combineren continuïteit met échte innovatie.

'Dichtbij, betrokken en innovatief. Maar het zijn uiteindelijk de klanten die ons laten winnen."

De andere twee kanshebbers waren Albert Heijn en Sellaband. De jury vindt dat Albert Heijn met succes de twee uitersten in de supermarktbranche, prijs en kwaliteit, aan elkaar heeft weten te koppelen.

'Door uitstekend ondernemerschap heeft de organisatie een significante groei weten te realiseren en het consumentenvertrouwen in het merk weer terug gewonnen. Deze Nederlandse supermarktketen heeft volgens de jury een inspirerende bijdrage aan het vakgebied geleverd door stapsgewijze innovaties (o.a. Excellent) en door conventies in de markt te doorbreken.'

Sellaband scoort als nieuwkomer hoog bij de jury op vernieuwend en innovatief ondernemen. Sellaband maakt van haar klanten 'believers' omdat haar klanten zelf de marketingmixonderdelen product, plaats en promotie invullen.

'De muziekbranche maakt hiermee een grote vernieuwing door. De organisatie introduceert een internetproduct waar je direct vanaf het begin aan verdient. Mensen investeren vooraf in artiesten en daarmee schep je een band met de consument. De macht ligt nu echt bij de consument. De jury zet vraagtekens bij het scalen van de organisatie. Hoe zal het Sellaband vergaan als ze echt groot worden?'

Herwin van den Berg hield ook nog een praatje en wees daarbij naar het verhaal in Tijdschrift voor Marketing van oktober, waarin onderzoek van de RUG aantoont dat de invloed van marketing daalt.
'Gelul', vond hij dat. 'Ook al zijn te veel marketeers lauwe verdedigers. Je moet het vak met lef, passie doen, de conventies willen doorbreken. Maak maar een fout, dan ga je gewoon ergens anders werken.'

Hij zei dat de kunst van marketing organische groei is. De consument is helemaal niet ongrijpbaar, aldus de Heineken-directeur. 'We moeten alleen niet zo angstig zijn.

'Een tijdje terug was er iemand bij Nike die een Heineken-schoen ontwierp. We kregen daar lucht van en dan worden alle juridische wapens in stelling gebracht. We moesten het merk beschermen, vonden we. Tot dat we hoorden dat het schoenen van 400 euro zouden worden. Dat vonden we wel weer cool. Wat ik wil zeggen is dit: je moet anders leren denken. Accepteer geen dalende markten. Ga op zoek naar innovatie.'

Hij eindigde met de stelling dat marketing gewoon ondernemen is. 'En ondernemen is dromen, risico's nemen, accountable zijn en oogsten.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in