Overslaan en naar de inhoud gaan

Creatie: wat maakt een verhaal (extreem) deelbaar?

Jacqueline Bosselaar van Het PR Bureau is gasthoofdredacteur van het Creatie-katern in de onlangs verschenen, nieuwe Adformatie.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het thema van 'haar' Creatie is: deelbare verhalen. Of zoals Jacqueline Bosselaar zegt: een verhaal is geen echt en zeker geen goed verhaal als het niet wordt doorverteld.

related partner content for mobile comes here

Recente voorbeelden van succesvolle deelbare verhalen, die zij noemt, zijn onder meer Fearless Girl en Like My Addiction (die beide gister nog een Grand Prix tijdens de Epica-uitreiking in Berlijn wonnen) of bijvoorbeeld #FirstConcert van Vodafone (het concert van Kyteman voor het dove meisje Vera). Maar welke ingrediënten bevatten die verhalen? Wat maakt ze zo extreem deelbaar?

In haar proloog zegt ze onder meer: ‘Het succes van deelbare verhalen is op zich niet nieuw, maar lijkt wel steeds groter te worden omdat er sprake is van een content clash: terwijl het medialandschap verder uitdijt én steeds gefragmenteerder wordt, eist iedereen iedereens aandacht op.

En zie daar als merk maar eens tussen te komen. Impact maken en mensen bereiken lukt pas als we door alle filters (desinteresse, adblockers, curatoren en algoritmes) heen komen. In een wereld van overvloed, zijn deelbare verhalen in mijn ogen dé manier om binnen te komen bij mensen. Want deelbare verhalen verspreiden zichzelf. Omdat we ze geweldig vinden, en dus delen. Deelbaarheid is in dat opzicht het ultieme bewijs voor de kracht en relevantie van een verhaal.

‘In een wereld van zoveel overvloed, zijn deelbare verhalen in mijn ogen dé manier om binnen te komen bij mensen’

‘Kortom, wanneer is een verhaal deelbaar, en voegt het daadwerkelijk waarde toe aan het leven van mensen? Die vragen staan centraal in dit “boek”. Samen met Roel Welling van Wefilm, Wendeline Sassen van Havas Lemz, Omar Kbiri van Maak, Stéphane Xiberras van BETC Paris en Eva Zahrawi Ruiz van The 2nd Half – vijf moderne, succesvolle verhalenvertellers – ben ik in gesprek gegaan over deelbare verhalen. Waar moet een deelbaar verhaal volgens hen aan voldoen? En wat is het ultieme voorbeeld van een deelbaar verhaal?’

Het volledige Creatie-katern is hier te lezen en te bekijken. (Gasthoofdredacteur: Jacqueline Bosselaar. Concept: Jacqueline Bosselaar, Nils Adriaans. Interviews: Job Hulsman, Jacqueline Bosselaar, Nils Adriaans. Eindredactie: Ton Goedknegt. Ontwerp: No-Office.nl.)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in