Overslaan en naar de inhoud gaan

ABN Amro kiest voor TBWA

ABN Amro heeft na een pitch die liefst acht maanden duurde haar reclamebelangen bij TBWANeboko ondergebracht. De keuze is opmerkelijk,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een van de deelnemende bureaus, Doom & Dickson, besloot op dat moment uit de competitie te stappen. De gang van zaken rond de ABN Amro-pitch kwam de bank onder meer op felle kritiek te staan van Vea, die de bank ‘non-professionalisme aan adverteerderskant‘ verweet.

related partner content for mobile comes here

De verliezers in de strijd om het prestigieuze account zijn Publicis, dat speciaal voor de pitch de relatie met haar (deel-)account Fortis beëindigde, en Selmore. ABN werkte jarenlang met PPGH JWT.

ABN Amro-woordvoerder Hans van Zon zegt ‘zeer te spreken te zijn’ over de manier waarop de pitch is verlopen. ‘Een goed bureau is ontzettend belangrijk. Er is ook heel veel geld mee gemoeid. Uit de eerste ronde kwam geen duidelijke winnaar naar voren. Dan is de enige conclusie die je kunt trekken dat er een nieuwe ronde nodig is. Daaruit kwam TBWA duidelijk als winnaar naar voren. Alle bureaus hebben goed werk gepresenteerd, maar er kan maar een de winnaar zijn. Wij denken dat TBWA onze merkdoelstellingen het best kan realiseren.’

Publicis-baas Jack de Graaff is erg teleurgesteld, maar wijst op de ‘buitengewoon fatsoenlijke vergoeding’ die ABN Amro voor de twee rondes heeft betaald. ‘De kans dat TBWA zou vinden was groot, omdat ze er in die tweede ronde vers in kwamen.’ De Graaff heeft geen spijt van zijn besluit om Fortis terzijde te schuiven ten behoeve van een mogelijke winst van ABN: ‘ABN is prestige, groot, volume. Voor Fortis deden we maar een deel. Maar ja, it’s all in the game.’

En Olivier Koning, client services director bij Selmore: ‘Wij vinden het natuurlijk heel jammer. We zijn als bureau gegroeid in deze pitch en we hebben uiteindelijk een heel goed idee neergelegd waar we erg trots op zijn. ABN Amro is voor het beste idee gegaan en dat was uiteindelijk dat van TBWA. Naar ons idee heeft ABN Amro dat op een faire manier aangepakt en is het een eerlijke keuze geweest.’
Nog dit najaar wordt de nieuwe campagne voor ABN Amro, van de hand van TBWANeboko, zichtbaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in