ABN Amro kiest voor TBWA


Een van de deelnemende bureaus, Doom & Dickson, besloot op dat moment uit de competitie te stappen. De gang van zaken rond de ABN Amro-pitch kwam de bank onder meer op felle kritiek te staan van Vea, die de bank ‘non-professionalisme aan adverteerderskant‘ verweet.
De verliezers in de strijd om het prestigieuze account zijn Publicis, dat speciaal voor de pitch de relatie met haar (deel-)account Fortis beëindigde, en Selmore. ABN werkte jarenlang met PPGH JWT.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSABN Amro-woordvoerder Hans van Zon zegt ‘zeer te spreken te zijn’ over de manier waarop de pitch is verlopen. ‘Een goed bureau is ontzettend belangrijk. Er is ook heel veel geld mee gemoeid. Uit de eerste ronde kwam geen duidelijke winnaar naar voren. Dan is de enige conclusie die je kunt trekken dat er een nieuwe ronde nodig is. Daaruit kwam TBWA duidelijk als winnaar naar voren. Alle bureaus hebben goed werk gepresenteerd, maar er kan maar een de winnaar zijn. Wij denken dat TBWA onze merkdoelstellingen het best kan realiseren.’
Publicis-baas Jack de Graaff is erg teleurgesteld, maar wijst op de ‘buitengewoon fatsoenlijke vergoeding’ die ABN Amro voor de twee rondes heeft betaald. ‘De kans dat TBWA zou vinden was groot, omdat ze er in die tweede ronde vers in kwamen.’ De Graaff heeft geen spijt van zijn besluit om Fortis terzijde te schuiven ten behoeve van een mogelijke winst van ABN: ‘ABN is prestige, groot, volume. Voor Fortis deden we maar een deel. Maar ja, it’s all in the game.’
En Olivier Koning, client services director bij Selmore: ‘Wij vinden het natuurlijk heel jammer. We zijn als bureau gegroeid in deze pitch en we hebben uiteindelijk een heel goed idee neergelegd waar we erg trots op zijn. ABN Amro is voor het beste idee gegaan en dat was uiteindelijk dat van TBWA. Naar ons idee heeft ABN Amro dat op een faire manier aangepakt en is het een eerlijke keuze geweest.’
Nog dit najaar wordt de nieuwe campagne voor ABN Amro, van de hand van TBWANeboko, zichtbaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid