Overslaan en naar de inhoud gaan

6 tips voor het managen van marketing- en communicatieprofessionals

Een goede manager is een verbinder en inspirator. Dat is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Zes tips om je daarbij te helpen.
Partner
SchaalX

SchaalX is al 18 jaar specialist in bemiddeling van marketing, communicatie, UX-design en digital professionals voor bedrijfsleven en de publieke sector. Wij staan voor Groeien door Expertise. We helpen mensen en organisaties te groeien: groeien door expertise in het ontwikkelen van talent, groeien door expertise over de arbeidsmarkt, groeien door expertise in marketing, communicatie en digital en groeien door het samenbrengen van mensen.

Lees meer

 

Lees minder
6 Tips voor het managen van marketing- en communicatieprofessionals
6 Tips voor het managen van marketing- en communicatieprofessionals

Als manager heb je het echt gemaakt als je in een van de fameuze top 100-lijstjes wordt genoemd, wordt vaak gedacht. Maar is dat wel zo? Al 17 jaar voeren we gesprekken met marketing-, communicatie- en digitale professionals, en daaruit blijkt vaak iets anders. Juist de meest gelauwerde professionals worden door hun eigen medewerkers nogal eens als slechte managers ervaren. Verontrustend, want een matige manager heeft veel impact op de kwaliteit van het team. Een goede manager is ook een verbinder en inspirator. Dat is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Op basis van de feedback van diverse professionals hebben we 6 tips gedestilleerd om je daarbij te helpen.

Senior expert versus brede manager

Vaak wordt het in een ontwikkelingstraject als logische stap gezien om als beste expert ook manager te worden. Dat is voor de expert zelfs vaak een prestigekwestie. Medeoorzaak hiervan is hoe een organisatie is georganiseerd. Pas als je manager bent, mag je meepraten en meebeslissen over de richting van een organisatie. En dat is precies wat je graag wil als senior expert. Maar als manager krijg je er ook een heel team bij, met daarbij ook de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van deze mensen. Dat kost veel tijd, die ten koste gaat van de inhoud. En daar is men zich vooraf niet altijd van bewust. Managen is een vak apart.

Hiërarchie loskoppelen

De oplossing hiervoor is om de beste experts met strategisch vermogen deel te laten nemen aan MT’s of op een andere manier te zorgen dat zij richting geven aan een organisatie en dit dus niet alleen te laten bepalen door hiërarchie. Dit biedt experts de mogelijkheid om bewust te kiezen tussen de inhoud (inclusief de rol als senior mee te bepalen aan de MT-tafel) en een managementrol.

Zes tips om een goede manager te zijn

Als je bewust kiest voor een managementfunctie, kies je voor een brede rol waarin je leidinggeeft aan hoogopgeleide professionals: iets waarvoor je waarschijnlijk niet hebt geleerd. Daarom vind je hier zes aandachtspunten voor managers waar marketing-, communicatie- en digital professionals waarde aan hechten:

1. Vrijheid: medewerkers willen ruimte om te experimenteren en willen fouten mogen maken om ervan te leren. Een marketingprofessional zei bijvoorbeeld over zijn manager: “Zij gooide mij in het diepe en daardoor heb ik meer zelfvertrouwen gekregen.”

2. Ownership: men wil zélf verantwoordelijkheid dragen, bijvoorbeeld voor het briefen van het bureau en/of het presenteren van een concept. Als een manager te dominant zijn of haar eigen stempel wil drukken, gaat dat op den duur ten koste van de eigen zelfstandigheid en het ownership van de professional.

3. Inspiratie: wees je ervan bewust wat de impact is die je hebt op je mensen. Je team verwacht van jou als manager een visie die je zelf enthousiast uitdraagt.

4. Hulp en steun: medewerkers verwachten dat je (intern) de weg vrij maakt voor het werk dat ze moet verrichten en dat je hen ‘back up’ biedt. Je staat als manager dus in dienst van je mensen. Jij moet zorgen dat zij optimaal kunnen presteren.

5. Samenwerken: iedereen houdt ervan om met plezier samen te werken, óók met andere afdelingen. Opmerkelijk is echter dat het bij veel managers nog weleens schort aan een goede samenwerking met andere afdelingen. De interne belangen tussen managers zijn groot, de top is smal, waardoor er op managementniveau verdeeldheid heerst. Realiseer je dat je team dit niet als positief ervaart. Het team ziet veel liever dat jij als manager verbindt.

6. Benut talent: kijk naar talenten van medewerkers! Ze zijn het beu om alleen maar op ontwikkelpunten aangestuurd te worden, maar willen horen welk talent ze hebben en/of kunnen ontwikkelen. Realiseer je dat je met jouw rol groei en ontwikkeling enorm kunt doen toenemen of afremmen. Bijkomend voordeel: vanuit een talent is een medewerker veel beter te begeleiden naar een andere afdeling of baan dan dat je vanuit een eeuwigdurend ontwikkelpunt van iemand af wil.

Kortom: managen is vooral anderen laten stralen. Dan heb je het pas écht gemaakt.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
SchaalX

SchaalX is al 18 jaar specialist in bemiddeling van marketing, communicatie, UX-design en digital professionals voor bedrijfsleven en de publieke sector. Wij staan voor Groeien door Expertise. We helpen mensen en organisaties te groeien: groeien door expertise in het ontwikkelen van talent, groeien door expertise over de arbeidsmarkt, groeien door expertise in marketing, communicatie en digital en groeien door het samenbrengen van mensen.

Lees meer

 

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in