Als reactie op het recente kabinetsbesluit over de vergunningsduur van de publieke omroep, heeft Bond van Adverteerders (BVA) een brief gestuurd aan informateurs Elbert Dijkgraaf en Richard van Zwol. In deze brief uit de belangenbehartiger zijn bezorgdheid over mogelijke bezuinigingen op de publieke omroep. De organisatie benadrukt het belang van een sterke NPO voor zowel de maatschappij als adverteerders en hun merken.
In de brief wordt gewaarschuwd dat het niet onwaarschijnlijk is dat de huidige formerende partijen - PVV, VVD, NSC en BBB - het eens kunnen worden over ingrijpende maatregelen zoals bezuinigingen, het reduceren van het aantal publieke zenders, of zelfs het volledig afschaffen van de publieke omroep. Dit terwijl de publieke omroep volgens BVA een cruciale rol speelt in het tegengaan van polarisatie en het stimuleren van maatschappelijke veranderingen.
Afbreuk
De organisatie benadrukt verder dat reclame een belangrijke rol speelt bij het financieel gezond houden van de publieke omroep, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit of onafhankelijkheid ervan. Ze roepen op om het bestaande duale financieringssysteem te behouden en de kracht van reclame te benutten om een bloeiende publieke omroep te waarborgen.
De volledige brief van BVA aan de informateurs Dijkgraaf en Van Zwol is hier te lezen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!