Overslaan en naar de inhoud gaan

Trending deze week: Leuk toch, die massaal gedeelde AI-portretten? Dat valt vies tegen...

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.
AI afbeelding
Lensa AI
AI afbeelding
Lensa AI

De afgelopen weken zijn er op Instagram massaal door AI gemaakte portretten geplaatst. Stop €3,99 in de Lensa AI-app en er rollen een aantal door artificial intelligence gemaakte portretten uit.

related partner content for mobile comes here

Leuk en onschuldig zou je zeggen, maar dat valt vies tegen.

Jezelf verwezenlijkt zien worden als ruimtegod, mytisch figuur of advocaat is natuurlijk ontzettend leuk, maar graphic-designers en freelance-kunstenaars zijn niet blij met de populariteit van de kunstmatige portretten.

Dat zit zo: Lensa AI maakt, om je portretten te maken, gebruik van een enorme online database genaamd Laion. De portretten worden vervolgens gemaakt door AI ‘Stable Diffusion’. Dit programma wordt getraind met de afbeeldingen uit de Laion-database, maar deze zijn met weinig discretie uit alle hoeken van het internet gehaald. Hier zitten dus vaak ook afbeeldingen met copyright tussen.

Verschillende digitale artists hebben hun werk teruggevonden in de Laion-database en zien het als diefstal dat hun werk zonder toestemming wordt gebruikt.

Naast deze controverse is er ook nog het privacydebat rondom de app. Een Twitteraar vat het mooi samen in dit draadje:

 

Als bedrijf of merk kun je er ook over nadenken om op deze trend in te springen, maar het is goed om je dan eerst af te vragen of je het eens bent met de ethiek en controversie die rondom de app en AI-kunst speelt. Ook zijn de privacy-debacles goed om in je achterhoofd te houden als je eigen foto’s of werk in de app wilt uploaden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in