Overslaan en naar de inhoud gaan

IPG ziet omzet dalen en verwacht over heel 2023 geen groei

De bureaugroep heeft last van klanten die minder uitgeven en vertrekken. Digitale bureaus presteren ondergemiddeld.
IPG logo
© Afbeelding: Shutterstock
IPG logo
© Afbeelding: Shutterstock

Bureaureus IPG heeft de organische omzet in het derde kwartaal met 0,4 procent zien dalen in vergelijking met hetzelfde kwartaal van 2022. De totale kwartaalomzet groeide wel met 0,6 procent tot 2,31 miljard dollar. Die groei kan te danken zijn aan schommelende valutakoersen en omzet uit recente aankopen. IPG moet de verwachtingen voor heel 2023 naar beneden bijstellen. Waar het bedrijf uitging van één tot twee procent groei, moeten investeerders nu rekening houden met geen groei. 

related partner content for mobile comes here

De Verenigde Staten is goed voor 65 procent van de omzet van IPG, maar leverde dit kwartaal 1,2 procent minder op. Vorig jaar groeide de VS in het derde kwartaal met 4,4 procent. De internationale omzet steeg met 1,1 procent.

Positief gestemd

De tegenvallende cijfers zijn volgens ceo Phillipe Krakowsky te wijten aan verschillende factoren. De belangrijkste is minder werk vanuit klanten in de tech- en telecomsector. Daarnaast hebben de digitale bureaus van IPG minder gepresteerd dan verwacht en blijft de bureaugroep last houden van een algemene voorzichtigheid onder marketeers. Krakowsky zegt dat merken vaker pauzes in marketingactiviteiten inlassen, kleinere en zo goedkopere campagnes willen en dat nieuwe merken langzamer dan verwacht aan de slag gaan met IPG. De topman is wel positief over het komende kwartaal, waarin hij één procent organische groei verwacht.

Zes van de acht klantsectoren van IPG noteerde in het afgelopen kwartaal al groei, schrijft AdAge op basis van Krakowsky's uitleg aan investeerders. Alleen retail en telecom leverden minder omzet dan voorheen op. Bij de telecomtak is de fors lagere omzet te wijten aan het vertrek van de Amerikaanse provider Verizon. Die benoemde onlangs Ogilvy (WPP) tot nieuw lead creative agency. De sterkst presterende klantsectoren van IPG waren afgelopen kwartaal gezondheidszorg en media (Mediabrands). 

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in