Overslaan en naar de inhoud gaan

'Nederlanders kopen minder bij webwinkels die te veel persoonlijke gegevens vragen'

Deze en meer conclusies staan in een rapport dat door een vertegenwoordiging van de branche is opgesteld.
Webshopping
© Foto: 123rf Diana Kadreva
Webshopping
© Foto: 123rf Diana Kadreva

Nederlandse consumenten weten nog onvoldoende over waarom en welke (online) gegevens zij delen met organisaties zoals webwinkels. Dat concludeert een expertgroep nadat branchevereniging DDMA eerder dit jaar al zo'n statement maakte. Het nieuwste onderzoek koppelt de onwetendheid van een meerderheid van de consumenten aan een praktijkactie: mensen zeggen minder te kopen bij webwinkels die te veel persoonlijke gegevens vragen.

related partner content for mobile comes here

Data delen om verschillende redenen

Liefst 71 procent van de Nederlanders vindt dat websites hun persoonlijke data niet mogen gebruiken, meldt een expertgroep bestaande uit vertegenwoordigers van de e-commerce- en digitalbranche, betaalverlener Mollie en de digitale bureaugroep Happy Horizon. Tegelijkertijd blijkt een meerderheid van de Nederlanders wél bereid om data te delen met die webwinkels, constateerde DDMA een paar maanden geleden al. Soms omdat het moet, soms omdat het korting oplevert, maar ook om andere redenen. Een groot deel weet namelijk niet wat er met de data gebeurt. Slechts een klein deel van de consumenten handelt uit privacy-oogpunt en deelt daarom weinig gegevens met webwinkels. 

Ee meerderheid van de consumenten worstelt dan ook met het 'say do-principe', stelt de expertgroep. 59 Procent van het onderzoekspanel zegt minder bij een webwinkel te kopen als die webwinkel om te veel persoonlijke data vraagt. Maar zeggen is wat anders dan doen, zo blijkt weer. De meeste mensen bestellen alsnog. De expertgroep roept de branche daarom op consumenten bewuster te maken van hun gedrag rondom het delen van data.

Takeaways

De onderzoekers delen drie takeaways voor webwinkels in de bluepaper. Een: vraag niet meer persoonlijke gegevens dan je nodig hebt om de klant te bedienen, nieuwe klanten te werven, goede service te bieden en winst te maken. Twee: neem verantwoordelijkheid voor het feit dat je consumentengegevens verzamelt. Bescherm die gegevens daarom goed en maak het delen van data begrijpelijk en gebruiksvriendelijk. En drie: blijf op de hoogte van ontwikkelingen in markttrends en wetgeving. 

De volledige bluepaper is hier te downloaden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in