Brussel wil kijkers beschermen tegen dit soort sluikreclame. Bij het begin van het programma moet een lijstje te zien zijn met de bedrijven die op deze manier hun producten laten aanprijzen.
Dat blijkt uit een discussiestuk van de Europese Commissie, dat maandag bekend is geworden. Belangstellenden kunnen nog tot 5 september reageren. Eind september volgt een Europese conferentie over televisie in Liverpool.
De Europese Commissie evalueert momenteel haar regels voor televisiereclame, wegens de opkomst van nieuwe technieken. Bepaalde kanalen gaan hun programma's bijvoorbeeld on demand verzenden naar abonnees. Voor deze aangevraagde programma's zou bijvoorbeeld
meer reclame toegestaan kunnen worden. Nu geldt nog een bepaalde limiet per uur.
'De indruk is dat hoeveelheidslimieten weinig zin hebben bij diensten-op-aanvraag', stelt de Europese Commissie.
De tijdslimieten zouden ook kunnen vervallen bij zenders die alleen maar teleshopping uitzenden, denkt de Commissie.
Brussel bekijkt ook de regels voor reclame-onderbrekingen tijdens programma's. De omroepen willen graag meer flexibiliteit, maar consumenten zijn daar niet zo erg voor. 'Een optie is om in elk geval het verbod te handhaven op commerciële onderbrekingen tijdens religieuze uitzendingen and limieten te stellen aan andere programma's', aldus de Commissie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!