Brechtje de Leij (NU.nl): 'Mobiele technologie gaat niet meer in de weg zitten' [Visie Mobile 2014]

Was 2013 het jaar van de mobiel, 2014 wordt het jaar dat we een ‘mobiele strategie’ net zo’n onzin vinden als een laptop strategie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

We doen geen uitspraken meer als ‘mensen gebruiken hun mobiel vooral onderweg’ of ‘dat lezen mensen nooit via hun mobiel’. We weten inmiddels dat gebruikers onze content vooral via kleinere schermpjes bekijken. We weten dat steeds meer mensen vooral of alleen maar mobiel online zijn. We weten dat gebruikers het niet waarderen als wij besluiten onze halve site weg te laten omdat –vanwege het mobiele bezoek- we denken dat ze alleen maar de routeinformatie naar ons bedrijf willen zien. Een mobiele strategie is in 2014 gewoon een content strategie, waarbij je slim moet nadenken over het design van je site, en gebruik moet maken van de persoonlijke voorkeuren en gedrag van je gebruikers.

In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse mensen uit de mobile marketing branche aan het woord over hun mobile verwachtingen voor 2014

RIP mobiele sites Met behulp van responsive design wordt 2014 het jaar dat we geen suffe redirects meer krijgen naar het een of andere matige m. domein. Geen ‘wilt u naar de mobiel vriendelijke versie’ tussenpagina. En geen m. site meer die gestript is van allerlei informatie omdat bedrijven denken dat we dat mobiel niet willen lezen. Je komt gewoon op één en dezelfde site, met alle relevante informatie, die zich slim aanpast aan het scherm dat je gebruikt. Heerlijk! En mocht je echt een volledig op je native schermpje aangepaste ervaring willen, dan open je fijn een app. En dankzij om ook te deeplinken naar apps vanuit zoekresultaten, gaan hopelijk de smart banners en in your face app promopages ook tot het verleden behoren. 2014 gaat ons een seamless 1 tap and I’m in content ervaring geven.

Android first
Gezien het marktaandeel van Android gaan uitgevers steeds vaker Android-first ontwikkelen. En omdat we steeds meer ervaring krijgen met Android, zullen de afschuwelijke iOS-klonen in de Playstore vervangen worden door échte Android apps. En als Google straks het linken in apps uitrolt in zijn zoekresultaten, is het SEO-wise ook slim om op Android in te zetten. Sorry fanboys en girls, jullie zijn straks degene die moeten wachten op hippe nieuwe apps, dat wordt wennen.

Wearables
Geen idee of we straks een bril, horloge, haarband, oorbel, ring of geïmplanteerde chip dragen. Maar dat technologie steeds minder in de weg gaat zitten, en steeds vaker als een Startrek-achtige computer met ons meereist en ons context en trigger afhankelijk van dienst gaat zijn met allerhande informatie – dat gaat gebeuren. Voor uitgevers en bedrijven een enorme uitdaging. Konden we eerst slim consumenten naar onze content lokken waar ze verveeld 150 keer per dag kwamen pull2refreshen op onze informatie – nu moeten we op een hele andere manier omgaan met content. Een ultieme vorm van personalisatie bieden. Less is more geldt hier, en ook het credo ‘don’t get in the way’. Content gaat weer in dienst staan van de fysieke wereld, in plaats van dat we ons van de wereld afzonderen door alleen maar naar onze smartphone te staren naar allerhande niet direct relevante content.

We zijn er weer! Hallo wereld!
Waar mensen denken dat wearables zoals Google Glass ons nog verder van de wereld gaan houden, denk ik dat het omgekeerde zal gebeuren. Je gaat niet naar content, je opent geen apps, je staart straks niet meer in de publieke ruimte apathisch naar je telefoonscherm. Je krijgt straks indien je wilt, helemaal op jou en jouw context toegesneden, op basis van triggers die jij instelt, extra informatie over die fysieke echte wereld. Hallo wereld, we zijn er weer! We kijken straks weer om ons heen in plaats van naar onze telefoon.

Nieuwe business modellen
Krijgen we met Google Glass straks een pay per gaze business model? Als iemand lang genoeg naar een uiting kijkt, dan betalen we? Of maken we native advertising nog spannender, door helemaal op jou en jouw context toegesneden relevante boodschappen te sturen? Simpelweg advertenties tonen naast content gaat niet meer werken, als mensen steeds vaker lui de content naar zich toe laten komen op de manier die zij prettig vinden. We gaan in 2014 al experimenterend op zoek naar nieuwe business modellen.

Samenvattend
2014 wordt een jaar waar alles nog meer met elkaar verbonden gaat zijn, maar met als mooie bijkomstigheid dat wij weer meer in de wereld gaan staan. Om ons heen kijken, en geholpen door technologie ons weer gaan verwonderen en de interactie met elkaar aangaan. Mooie tijden!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie