Bol.com haalt banden aan met marketingbureaus vanwege focus op retailmedia

De webwinkel haalt steeds meer inkomsten uit retailmedia. Er is ook een speciaal bureauteam voor opgetuigd.

Billy
Bol.com

Bol.com verdient steeds meer aan advertenties op zijn online marktplaats, zowel van tienduizenden handelspartners als van de grote merken. In het eerste kwartaal groeide de reclameomzet met 59 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2022. In het tweede kwartaal bedroeg de groei zelfs 73 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2022.

Om die reden heeft moederbedrijf Ahold Delhaize de advertentietak van Bol.com in mei tot een strategische prioriteit benoemd. Nu haalt een apart team binnen Bol.com de banden aan met marketingbureaus om ze te overtuigen ook te kiezen voor retailmedia binnen de webwinkel.

Merkpagina's

De advertentieafdeling van Bol.com heeft sinds eind 2022 ook een eigen directeur in de vorm van Joris Scheepens, opgeleid als econometrist. Op Bol.com verkopen meer dan vijftigduizend ondernemers hun producten, variërend van kleine partijen met een magazijn in de garage tot welbekende merken die veel omzetten op Bol.com. Alle ondernemers kunnen adverteren op Bol.com om hun producten prominenter onder de aandacht te brengen van de consument. Minder dan de helft doet dat nu, vertelt Scheepens aan Emerce.

Merkadverteerders focussen zich volgens de advertentiedirecteur liever op grafische brandingcampagnes. Grote merken als Microsoft Xbox, Philips Airfryer, JBL en Barbie betalen aan Bol.com om prominent met een knop zichtbaar te zijn op de startpagina van Bol.com. Klikt de consument door dan komt hij op een speciale brand activation page die Barbie-producten en merkvideo's toont. Deze advertentievorm is drie maanden geleden geïntroduceerd.

Bol.com merkpagina xbox
Een deel van de Xbox-merkpagina op Bol.com Screenshot: Adformatie van Bol.com

Speciaal bureau

Bol.com geeft de adverteerder in kwestie inzichten over kliks, of consumenten al bekend zijn met het merk en in hoeverre de speciale brandingpagina het merk versterkt. Die inzichten verstrekt Bol.com doorgaans niet aan het merk zelf, maar aan het marketingbureau. 

Een speciaal team binnen Bol.com haalt nu de banden aan met marketingbureaus om meer adverteerders te overtuigen van zijn grafische brandingcampagnes. Er is ook een bureau-API opgetuigd waarmee bureaus relevante inzichten in eigen dashboars kunnen uitlezen. Al werken die inzichten vooralsnog alleen voor tekstreclames van gesponsorde producten. 

Bol.com kan adverteerders tegen betaling extra inzichten op categorieniveau verstrekken, vertelt Scheepens aan Emerce. Hoeveel euro de reclameactiviteiten van Bol.com op dit moment opleveren, houdt hij voor zichzelf. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie