Overslaan en naar de inhoud gaan

Bol.com haalt banden aan met marketingbureaus vanwege focus op retailmedia

De webwinkel haalt steeds meer inkomsten uit retailmedia. Er is ook een speciaal bureauteam voor opgetuigd.
Billy
Billy
© Bol.com
Billy
Billy
© Bol.com

Bol.com verdient steeds meer aan advertenties op zijn online marktplaats, zowel van tienduizenden handelspartners als van de grote merken. In het eerste kwartaal groeide de reclameomzet met 59 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2022. In het tweede kwartaal bedroeg de groei zelfs 73 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2022.

related partner content for mobile comes here

Om die reden heeft moederbedrijf Ahold Delhaize de advertentietak van Bol.com in mei tot een strategische prioriteit benoemd. Nu haalt een apart team binnen Bol.com de banden aan met marketingbureaus om ze te overtuigen ook te kiezen voor retailmedia binnen de webwinkel.

Merkpagina's

De advertentieafdeling van Bol.com heeft sinds eind 2022 ook een eigen directeur in de vorm van Joris Scheepens, opgeleid als econometrist. Op Bol.com verkopen meer dan vijftigduizend ondernemers hun producten, variërend van kleine partijen met een magazijn in de garage tot welbekende merken die veel omzetten op Bol.com. Alle ondernemers kunnen adverteren op Bol.com om hun producten prominenter onder de aandacht te brengen van de consument. Minder dan de helft doet dat nu, vertelt Scheepens aan Emerce.

Merkadverteerders focussen zich volgens de advertentiedirecteur liever op grafische brandingcampagnes. Grote merken als Microsoft Xbox, Philips Airfryer, JBL en Barbie betalen aan Bol.com om prominent met een knop zichtbaar te zijn op de startpagina van Bol.com. Klikt de consument door dan komt hij op een speciale brand activation page die Barbie-producten en merkvideo's toont. Deze advertentievorm is drie maanden geleden geïntroduceerd.

Bol.com merkpagina xbox
Een deel van de Xbox-merkpagina op Bol.com Screenshot: Adformatie van Bol.com

Speciaal bureau

Bol.com geeft de adverteerder in kwestie inzichten over kliks, of consumenten al bekend zijn met het merk en in hoeverre de speciale brandingpagina het merk versterkt. Die inzichten verstrekt Bol.com doorgaans niet aan het merk zelf, maar aan het marketingbureau. 

Een speciaal team binnen Bol.com haalt nu de banden aan met marketingbureaus om meer adverteerders te overtuigen van zijn grafische brandingcampagnes. Er is ook een bureau-API opgetuigd waarmee bureaus relevante inzichten in eigen dashboars kunnen uitlezen. Al werken die inzichten vooralsnog alleen voor tekstreclames van gesponsorde producten. 

Bol.com kan adverteerders tegen betaling extra inzichten op categorieniveau verstrekken, vertelt Scheepens aan Emerce. Hoeveel euro de reclameactiviteiten van Bol.com op dit moment opleveren, houdt hij voor zichzelf. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in