‘Twitter houdt niet meer van zijn volgers. Wat is de volgende stap?’- ‘Not like!’- ‘Twitter goes Facebook?’- ‘Irritant hè!’- ‘’t bastiljon twitter is gevallen.’ Zomaar een paar – nog milde - reacties van de vele Twitteraars die not amused reageerden op het nieuws dat Twitter voortaan ongevraagd tweets in hun tijdlijn plaatst.
Adformatie vroeg innovatiestrateeg en fervent Twitteraar Marianne Zwagerman - @Mariannezw, tegen de 60 duizend tweets en ruim 9000 volgers – om commentaar.
Zwagerman reageert:
‘Ken je die cartoon van die twee varkens die blij tegen elkaar zeggen dat ze toch maar mazzel hebben? Ze hoeven geen huur te betalen voor de stal en het eten is ook nog gratis. De ondertitel van de cartoon is: als jij niet betaalt, ben jij niet de klant. En zo is het bij Twitter ook. Wij - de gebruikers - betalen niet. We krijgen gratis kost en inwoning en leveren er content voor terug. Geld verdient Twitter niet aan ons, maar aan anderen, over onze rug. Goddank niet over onze speklapjes.
‘Je zult mij niet horen klagen over promoted tweets of andere manieren die Twitter verzint om de enorme verwachtingen van hun aandeelhouders waar te maken. Twitter is mijn huisje, ik kom daar de hele dag leuke boeiende mensen tegen en zelfs ook nog wel eens een promoted tweet die ik interessant vind.
‘Ik weet dat er ook mensen in dat huisje wonen die ik niet tegen wil komen. Femke Halsema is bijvoorbeeld zo iemand. Geen punt. Het huis heeft veel kamers, en ik blijf gewoon weg uit de vleugel waar zij rondhangt. Mensen die het nodig vinden om tweets van Femke te retweeten ontvolg ik en zo blijft mijn timeline mooi schoon.
‘Maar nu heeft Twitter iets nieuws bedacht. Ze gaan mij Femke door de strot duwen. Ik krijg ongevraagd tweets in mijn timeline van mensen die ik niet volg. En daar kan ik niets aan doen. Twitter gaat daarmee Facebook achterna. Vroeger was Facebook leuk, je bleef op de hoogte van het leven van je vrienden, die je zelf had uitgezocht. Totdat Zuckerberg aan de touwtjes van de samenstelling van je timeline ging trekken. En je veel content ineens niet meer te zien krijgt en rommel waar je niet op zit te wachten wel. Twitter heeft nu de eerste stap gezet deze kant op.
‘Wat is de volgende stap: content weglaten uit je timeline waarvan zij denken dat het niet relevant is? Want we moeten natuurlijk eerst en vooral de tweets zien waar Twitter geld mee verdient. Ik kan niet zonder Twitter. Twitter is mijn hoofdredacteur. De mensen die ik volg zijn mijn contentsamenstellers. Dat is de kracht van Twitter. Ik wil het zelf bepalen. Blijf met je bemoeizuchtige klauwtjes van mijn timeline af. Marc de Vries, doe iets!’