Een boutique saleshuis. Zo noemen Jacqueline Heemskerk en Aafje de Laat Bionic Media. Het bedrijf verzorgt de exploitatie van thematische tv-zenders en online (video)platformen. In dit spannende jaar voor ‘tv’ met de fusieplannen van RTL Nederland en Talpa Network liggen er volgens Heemskerk volop mogelijkheden voor een onafhankelijke speler. De nadruk ligt daarbij op korte lijnen met de zenders, branded content en prijs.
Heemskerk heeft lange ervaring in de mediawereld, zoals bij FOX waar ze een team van 35 man aanstuurde en was ze lange tijd internationaal agent voor National Geographic waarbij ze programma’s ontwikkelde. ‘Ik zat daar aan de branded content kant. Dat gaat over merken en praten met klanten over hun communicatiedoelstellingen. Daarnaast deed ik in die periode de partnerships voor het Eurovisie Songfestival in Rotterdam. Net toen ik de klus voor het Songfestival had aangenomen, werd ik benaderd door vroegere connecties uit België die daar in mijn periode bij Fox National Geographic gingen vertegenwoordigden. Zij polsten mij voor het opzetten van een nieuw saleshuis in Nederland.’
Heemskerk zag mogelijkheden met het opgaan van Triade Media in BrandDeli en de overname van BrandDeli door Ad Alliance (RTL). ‘Toen wist ik nog niet dat Talpa en RTL plannen hadden om te fuseren.’ Tijdens haar Fox-tijd werkte Heemskerk samen met Aafje de Laat en met haar kon ze lezen en schrijven. ‘We hadden daar ooit al eens uitgesproken dat als er kansen waren om een nieuw bedrijf te beginnen, we dat samen zouden doen.’
Van vijf naar tien
Waarvan akte. ‘Het mooie is dat Aafje als voormalig head of adsales bij Branddeli en AdAlliance heel erg mediabureau- en commodity gedreven is en ik dat heb met branded content. Met onze eigen expertise en netwerk zijn we begonnen, op de dag voordat de pandemie uitbrak. Qua timing misschien niet zo handig achteraf, maar we zijn goed uit de startblokken gekomen. Met een bundeling van thematische zenders in de breedte, zowel lineair als digitaal.’
Bionic Media begonnen Heemskerk en De Laat samen en met vijf zenders. Inmiddels zijn er vijf medewerkers en tien zenders: Cartoon Network, Boomerang, kookkanaal Njam!, Love Nature, Euronews, Insight TV, Filmbox, muziekzenders Stingray Jazz en Classic, Dance Television en digitaal platform Multilocal.
Hoe kwamen die zenders naar Bionic Media? De Laat: ‘De contacten lagen er al, ook vanuit onze adviseurs en aandeelhouders uit België. Zij hebben ooit Transfer Media aan Disney verkocht en geven nu advies en doen investeringen. Ons gezamenlijk netwerk is behoorlijk groot.’
RTL-Talpa
Bionic Media is daarnaast actief aan het pitchen. Het is zoals gezegd een spannend jaar, want het is niet ondenkbaar dat de ACM bij het bestuderen van de RTL-Talpa fusie vindt dat het saleshuis dat straks ontstaat te groot is. Daarover wil Heemskerk niet te veel speculeren. ‘We hebben met alle partijen contact.’
De zenders in het portfolio van Bionic Media hadden behoefte aan meer zichtbaarheid en aandacht. ‘Je doet sales zelf of bent aangesloten bij een groot saleshuis. Wij zijn een onafhankelijk saleshuis, we zijn flexibel, ondernemend en het draait bij ons ons persoonlijk contact met al onze merken in het portfolio. Verder bekijken we niet alleen wat voor sales je uit spot kunt halen, maar echt in de breedte. We kijken mee met programmering en marketing, kunnen branded content pr-matig aanjagen. Zo werken we het als een campagne uit.’
Dat deze manier van werken slaagt, bewijst Bionic Media onder meer met Cartoon Network. ‘De omzet is verdubbeld en daardoor hebben we ook Boomerang erbij gekregen.’
Mijn filosofie is dat je een partnership aangaat in de volle breedte
Meer context bieden
Bionic Media richt zich naast het lineaire tv-aanbod ook sterk, connected tv, addressable tv en op online video. ‘We hebben Multilocal in ons portfolio, een platform dat de online video en display inventory van internationale merken bundelt. Bijvoorbeeld The Guardian en Cosmopolitan. Die hebben Nederlands bezoek op buitenlandse sites, maar niet de salescapaciteit om dat lokaal te verkopen. Dat doen wij. Op video inventory is dat 50 tot 100 miljoen per maand. Dat zijn serieuze getallen.’
Rond branded content ziet Heemskerk dat meer context bieden in de verbinding van merken met de consument essentieel is. ‘Vaak zie ik een merk dat een bepaald programma sponsort, maar er is totaal geen context. Je kunt veel meer duidelijkheid geven waarom je dat doet. Je maakt dus content en deelt dat. Mijn filosofie is dat je een partnership aangaat in de volle breedte. De content die je maakt moet ook beschikbaar zijn voor de partner met wie je samenwerkt, of dat nou een programma is of de short form content die daaruit volgt. Daar zit natuurlijk een prijskaartje aan, maar het is wel een geïntegreerd verhaal waar je vooraf instapt.’
Zo is Bionic Media voor Cartoon Network nu een samenwerking aangegaan met de film Poeslief, in een driehoek met Pathé. ‘Zo creëren we massa en proberen we het relevanter te maken voor een adverteerder om op verschillende momenten en manieren het verhaal te vertellen.’
Prijs als pijler
Dan zijn er nog commodities (grp’s en cpm). Met de uitverkochte reclameblokken in gedachte liggen daar voor Bionic Media eveneens mogelijkheden. De Laat: ‘Ook wij waren vorig jaar in het vierde kwartaal uitverkocht, zeker op de kinderzenders. Prijs is een van onze pijlers. De prijzen voor tv schieten nu omhoog en daarin zijn wij een mooie challenger met pricing onder de marktgemiddelden.'
'Wij zien dat bureaus met één adverteerder bij ons testen en er dan al snel meerdere campagnes van verschillende adverteerders volgen. In januari zien wij weer een triple digit groei en onze ambities zijn groot: we willen deze groei doorzetten en een mooi alternatief worden voor third party’s die opzoek zijn naar representatie en voor adverteerders en bureaus die een kwalitatief umfeld zoeken voor een goede prijs.’