1 Het staken van NL-profiel kwam onverwacht en abrupt.
2 De langverwachte Amazon entree was er dan toch ineens.
3 Journalistiek werd het afgelopen jaar sterk gepolitiseerd. Daardoor polariseert de maatschappij verder en dat is geen goede ontwikkeling.
4 De sympathie van de gebruiker voor betalen voor content, inclusief columns en nieuwsbrieven.
1 Door lokale events en technische tsunami’s in 2021 is samenwerking van lokale uitgevers juist belangrijk.
2 Veel mediabureaus werken al transparant. Met deze bureaus kunnen wij samen tot een volledig transparante keten komen, van inkoop tot uitgever.
1 E-commerce groei zet keihard door.
2 Deep fake video apps en games voor de massa.
3 Gevecht om de beste ID-systemen om thirdpartycookies te vervangen.
4 Sales komt terug, omdat cookieloze oplossingen afstemming vergen.
5 Voor content gaat de consument vaker betalen, ook omdat het gegund wordt.
6 Nederlands regionaal nieuws wordt belangrijker, omdat we ons hier ‘thuis’ moeten vermaken.
We zijn écht trots. Onze groei kwam altijd al voort uit innovatie en service, maar innovatie werd nooit genoemd in de vakrapporten. We hebben de slimme technieken, experimenten en algoritmes die erachter zitten nu veel zichtbaarder gemaakt. Bovendien zijn we dit jaar tweemaal uit onze comfortzone gegaan en dat valt op: Massarius biedt de bezoeker óók de mogelijkheid om te betalen voor advertentievrij content lezen, en als saleshouse is dat uniek in Europa. Ook bieden we onze machine learning oplossingen nu plug&play aan internationale uitgevers.
Meest Innovatief
Massarius is dit jaar de nummer 1 in de ranglijst van meest innovatieve exploitanten. De top-10:
1 Massarius (65,0%)
2 Value Zipper (Online) (59,2%)
3 Qmusic (58,6%)
4 Value Zipper (Print) (58,3%)
5 DPG Media - dagbladen (53,2%)
6 DPG Media (Online) (51,7%)
7 Ocean Nederland 46,0%
8 Exterion Media 43,2%
9 RTL/Ad Alliance 40,8%
10 Facebook 35,3%
Zie ook Qmusic en De Media Maatschap op 1 in Media Report 2020
En: Rob Beijersbergen van nummer 1 Qmusic: 'Positiviteit gaat nog meer terrein winnen'
Willem Jan Nouwens (De Media Maatschap): 'De menselijke factor wordt wel eens vergeten'
Erik-jan van den Berg (OOHA Media): 'Programmatic nu mogelijk op bijna alle digitale schermen'