Transavia heeft het momentum. De toch wat nuffige low cost-airlineuitstraling maakte plaats voor een nieuwe visuele identiteit en zoals dat hoort was juist die stap, de laatste van een lange en omvangrijke speurtocht naar vers omschreven identiteit, missie, visie, merkwaarden. The shizzle. U las er al over. Daan Noordeloos, Manager Marketing & Customer Strategies van Transavia, heeft er ook een geweldige presentatie over die op congressen en bijeenkomsten dan ook standaard wordt ontvangen door juichende vakgenoten. Mooi merk. Mooie klus. Goed verhaal.
Waar Frank Nas, directeur van bureau Design Bridge, zich bij de grote restyle van TNT over uitsprak als hét hoogtepunt van zo’n enorme operatie, klonk van Studio Dumbar een vergelijkbaar geluid. De Rotterdamse moeder aller designbureaus mag een reputatie hebben als vormgever van het Nederlands dagelijks leven: politie, NS, de overheid, brievenbussen, Mauritshuizen. Niks is voor een ontwerper zo mooi als een vliegtuig. Je begint met een visitekaartje, maar het eindigt op een sigaarvormig vlak van een meter of dertig. Dumbar deed treinen en trucks, maar nog nooit een plane. En dat heeft iets magisch. Vooral als de ene t’tje net jouw idee was.
Het zusje van KLM gebruikte eerder deze maand zijn hangar bij de presentatie van de nieuwe frisse low cost-airlineuitstraling. Nu blijkt er ook een filmpje van. In anderhalve minuut van lelijk eendje naar nieuw symbool van Hollands welvaren.
Of het helpt moet nog blijken. De reacties zijn in ieder geval episch: Prachtig allemaal maar wanneer gaan jullie het hele jaar door vliegen naar Almeria? Dat zou toch kunnen via Alicante of Malaga? Er komen hier steeds meer Nederlanders te wonen en in de wintermaanden moet je naar Alicante.
Er komt een dag, en dan komt alles goed.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!