De nieuwe, onafhankelijke stichting #UseTheNews Nederland gaat zich inzetten om nieuwsmedia en jongeren elkaar beter te laten bereiken en beter te laten begrijpen. De stichting is opgericht door Chris Oomen (eigenaar van persbureau ANP) en zijn familie. Het ANP start dan ook als partner van #UseTheNews.
Nederlandse media weten een deel van de Nederlanders niet te bereiken, blijkt uit allerlei onderzoeken. Daar hoort ook een deel van de jongeren bij. Sommige jongeren wantrouwen - net als ouderen - de informatievoorziening van lokale, regionale en landelijke media. Dat raakt niet alleen het vertrouwen in de journalistiek, maar zet de groep Nederlanders ook op een informatie-achterstand. #UseTheNews wil deze problemen aanpakken door jongeren beter uit te leggen hoe media werken en door ze te betrekken bij verslaggeving.
Onderstaande video - de eerste op het YouTube-kanaal van de stichting - duidt Prinsjesdag en vraagt jongeren om mee te doen aan een schrijfwedstrijd over 'nieuws dat jou raakt.' Jongeren maken hierbij ook kans op prijzen. De stichting werkt voor deze wedstrijd samen met landelijke media, het Nieuws in de Klas-educatieplatform en bekende schrijvers.
Europees initiatief
Het zaadje voor #UseTheNews is in 2020 geplant, toen het Duitse persbureau DPA het initiatief daar startte. ANP-eigenaar Chris Oomen lanceert nu ook een Nederlandse stichting en stelt familielid Jacqueline Oomen aan als bestuursvoorzitter. Zij zegt: 'Er is sprake van een steeds groter wordend gat tussen jongeren en nieuwsmedia. Om dat te helpen dichten, wil #UseTheNews kijken naar innovatie voor traditionele nieuwsmedia zodat zij jongeren beter en meer op maat weten te bereiken. Tegelijkertijd gaat #UseTheNews initiatieven stimuleren om jongeren nieuwswijzer te maken.' Patrick Selbach start als eerste directeur van de Nederlandse stichting.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!