Overslaan en naar de inhoud gaan

Akkoord over Reclamecode Online Kansspelen: beperkingen voor online en tv

Tussen 06.00 – 21.00 uur geen online videoreclame, op tv maximaal drie commercials per blok.
TOTO
TOTO

Nederland kent sinds vandaag een ‘Reclamecode Online Kansspelen’ waarin de aanbieders van kansspelen vrijwillig de hoeveelheid reclame voor online kansspelen beteugelen. De code is tot stand gekomen na overleg tussen omroepen, vergunninghouders van online kansspelen en mediapartijen, in samenwerking met de Stichting Reclame Code.

De Reclamecode Online Kansspelen komt bovenop de wetgeving die sinds 1 april 2021 is vastgelegd in de Wet Kansspelen op Afstand en per 1 oktober effectief is.

Wat houdt de code in?
Het beschermen van kwetsbare groepen is een belangrijk onderdeel van de wet- en regelgeving voor online kansspelen. De wet bevat bijvoorbeeld al de beperking dat er geen reclame mag worden gemaakt op tv tussen 06.00 en 21.00 uur. Deze beperking wordt nu ook uitgebreid naar internet. Ook hier wordt tussen 06.00 – 21.00 uur de beperking opgelegd om geen online videoreclame uit te zenden. Bovenop de wet voegt de reclamecode een maximum van drie tv-reclames voor risicovolle kansspelen per reclameblok toe.

Er zijn
andere zaken vastgelegd in de reclamecode, zoals beperking van het volume. Meer daarover hier

related partner content for mobile comes here

De reclamecode is met moeite tot stand gekomen. Eerder schortte de Consumentenbond de samenwerking met de Stichting Reclame Code op uit onvrede over de code en de onwil van de goksector om deze aan te passen. Helma Lodders, voorzitter van de Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieder (VNLOK): ‘Het was niet eenvoudig om de belangen van alle betrokken partijen te verenigen, maar het is gelukt om tot een stevige reclamecode voor online kansspelen te komen die consumenten en specifiek kwetsbare groepen aanvullend beschermt.'

Hierbij is advies betrokken van verslavingsdeskundigen en consumentenorganisaties, zegt Lodders. 'Wettelijk gelden al tal van beperkende maatregelen voor het promoten van online kansspelen. Met deze code doen de leden van de VNLOK daar – ook luisterend naar de maatschappelijke discussie - nog eens vrijwillig een flinke schep bovenop. Hiermee wordt de ervaren overkill aan reclames stevig teruggedrongen, niet alleen op tv en radio, maar ook online. Zonder de maatschappelijke doelstelling in gevaar te brengen om 80 procent van de huidige spelers van de illegale naar de legale aanbieders van online kansspelen te leiden. Een doelstelling waarvoor het op verantwoorde wijze reclame maken essentieel is.’

Hoe werkt de Reclamecode Online Kansspelen?

De Reclamecode Online Kansspelen geldt initieel tot 1 maart 2023. Iedereen kan een klacht indienen op basis van de regels in de nieuwe code. Deze wordt dan beoordeeld door de Reclame Code Commissie van de Stichting Reclame Code. Wordt de klacht toegewezen, dan past de adverteerder zijn reclame-uiting aan. De Reclamecode Online Kansspelen zorgt ervoor dat aanvullend op wat de wet al vereist: het aantal reclames wordt beperkt, er extra inhoudelijke beperkingen komen en bonussen om spelers te verwelkomen beperkt worden ingezet.

Zie ook: Online gokmarkt gaat open. Dit is wat adverteerders wel en niet mogen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in