Adviescollege: minder publieke omroepen, reclame ook weer op online kanalen

De NPO moet in de toekomst bestaan uit maximaal zes omroepverenigingen, staat in een rapport van het Adviescollege Publieke Omroep.

ANP

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zou in de toekomst uit maximaal zes omroepverenigingen moeten bestaan, zo staat in een rapport van het Adviescollege Publieke Omroep. Daarnaast moeten er strengere voorwaarden komen om toe te treden tot het bestel. Daar moet een onafhankelijk orgaan voortaan over beslissen.

Het adviescollege deed in opdracht van demissionair staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) onderzoek naar de toekomst van de publieke omroep en publiceerde het onderzoeksrapport 'Eenheid in Veelzijdigheid.

Het college pleit voor een nieuwe onafhankelijke autoriteit, de Autoriteit Publieke Media (APM), die moet beslissen over toetreding tot het publieke bestel. Nu doet de politiek dit nog. De adviseurs lijken daarmee in te spelen op de problemen rond Ongehoord Nederland. De aspirant-omroep kreeg in zijn prille bestaan inmiddels drie boetes door het ‘stelselmatig’ overtreden van de journalistieke code van de NPO. Uslu moet binnenkort besluiten of de vergunning van de omroep in moet worden getrokken. 

Reclame onder voorwaarden op alle kanalen

Het Adviescollege Publieke Omroep wijdt een paragraaf aan de toekomstige financiering van de publieke omroep. Daarin staat dat 'gesteld dat er al een aantal waarborgen is om schadelijke reclame te voorkomen' de publieke omroep gebaat is bij de mogelijkheid om reclame op de alle kanalen mogelijk te maken of te houden. 'Of die nu lineair zijn of online.'

Sinds 2021 mag de Ster geen reclame van commerciële adverteerders bieden op zijn online kanalen. Het college pleit dus voor een verruiming. 'Dan kan het publieke bestel daarop één beleid voeren, ongeacht het type aanbodkanaal.'

Maar de financiering vanuit de rijksbijdrage zou volgens het college niet afhankelijk moeten zijn van de hoogte van de Ster-inkomsten. 'Dit creëert een ongewenste commerciële prikkel. Het vasthouden aan de volgorde van activiteiten is daarom van belang: eerst dient de programmering te worden samengesteld, daarna is de indeling van reclamezendtijd pas aan zet.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie