Google's AdSense is een begrip. AdSense doorzoekt de inhoud van een website en plaatst hier op basis van deze inhoud tekst- of beeldadvertenties die zo relevant zijn voor de sitebezoekers. Omdat de inhoud van websites tegenwoordig steeds meer uit video bestaat en zoekmachines weinig kunnen doen met videocontent is het bedrijf druk bezig met het ontwikkelen van een AdSense voor video. Door allerlei juridische issues vlot dat niet zo en wordt Google nu ingehaald door kleinere partijen.
Een van die partijen is Blinkx. Dit bedrijf introduceert aanstaande maandag het advertising programma AdHoc, meldt the.n@xt.net. AdHoc maakt gebruik van spraakherkenningtechnologie om advertenties bij online video te kunnen targeten. Net als bij AdSense kunnen adverteerders bepaalde woorden of categorieën inkopen, AdHoc plaatst de advertenties bij video's waarin deze woorden voorkomen. Dit kunnen zowel pre-roll, mid-roll als post-roll advertenties zijn.
Al eerder introduceerde EveryZing een vergelijkbaar platform. EveryZing startte met het indexeren van audio and video podcasts en breidde dit kortgeleden uit met het indexeren van de 35.000 video's die dagelijks worden geupload op Youtube. Dit is echter nog steeds minder dan Blinkx, wat nu al ruim 12 miljoen uur video heeft geïndexeerd.
Ondanks dat Google al in deze ontwikkeling een lichtjaar achterligt op partijen als Blinkx en EveryZing dicht ik dit bedrijf de grootste marktkansen toe. Google heeft nu eenmaal een dominante positie in de content-based online advertising markt en, ondanks recente acquisities, nog een gevulde buidel. Misschien is een partij als Blinkx of EveryZing een smakelijk overnamehapje voor deze gigant.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!