In mei 1922 werd skywriting voor het eerst ingezet als advertentiemedium, toen Captain Cyril Turner de krantnaam "Daily Mail" in de lucht boven Epsom Downs in Engeland schreef. Een half jaar later schreef hij "Hello USA. Call Vanderbilt 7200" in de lucht boven New York, waarop het Vanderbilt Hotel prompt 47.000 telefoontjes ontving.
De directeur van American Tabacco Company, producent van Lucky Strike, verbleef op dat moment in het betreffende hotel en tekende prompt een overeenkomst met het bedrijf van de skywriter. Tot zover de voorgeschiedenis.
Skywriting wordt nog steeds toegepast, getuige deze voorbeelden van Bose en Heineken, maar Gulfstream Aerospace pakt het groter aan.
Afgelopen week vertrok er een Gulfstream Gulfstream V (of afgekort GV, voor intimi) voor een testvlucht van 8,5 uur over 11 Amerikaanse staten. Het toestel deed aan skywriting op ruim 12 kilometer met 900 kilometer per uur.
Het resultaat? Dat kan online bekeken worden via de Flight Aware tracking site.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!