Advertentie targeting op telefoongesprek

Hoewel 'Skypen' een begrip én werkwoord is geworden, is het nog altijd niet geheel duidelijk wat het business model achter Skype is. De concurrenten van Skype op het gebied van VoIP (Voice over IP, oftewel spraak over internet) telefonie zitten natuurlijk niet stil.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

, een start-up uit San Jose (Californie), introduceert The Pudding. Dit is een met Skype vergelijkbare gratis online telefonie service waarbij gebruikers advertenties worden geserveerd die worden getarget op basis van de inhoud van het telefoongesprek.

Voice recognition software monitored het gesprek, selecteert advertenties gebaseerd op wat het 'hoort' en toont deze advertenties op het scherm van de gebruiker terwijl deze telefoneert. Om deze targeting verder te verfijnen gebruikt het bedrijf hierbij ook gegevens die de gebruiker bij inschrijving opgeeft zoals leeftijd, geslacht en postcode.

Advertenties bekijken in ruil voor een gratis dienst is altijd al een goede propositie gebleken, maar Pudding Media zal veel uit de kast moeten halen om tegen de bijna-monopoliepositie van Skype op te boksen. Daarnaast krijg ik toch wel een nogal kriebelig Big Brother gevoel van een partij die telefoongesprekken afluistert...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie