Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteerders besteden bijna twee miljard euro aan digital advertising

Online Ad Spend Study van IAB en Deloitte concludeert dat vooral de meer gespecialiseerde spelers en globale partijen hebben geprofiteerd.
Google Adwords
Google Adwords
© 123rf
Google Adwords
Google Adwords
© 123rf

Zoals verwacht is het marktaandeel van digital advertising in 2018 nog meer gestegen. Inmiddels wordt jaarlijks door adverteerders bijna twee miljard euro van het marketingbudget aan digital advertising besteed. Vooral de kleinere, meer gespecialiseerde spelers en globale partijen hebben van de digitale groei geprofiteerd. Dat concludeert Deloitte op basis van de Online Ad Spend Study 2018, die in opdracht van IAB Nederland is uitgevoerd.

related partner content for mobile comes here

Zoekwoorden

Van alle online advertentiemogelijkheden groeide search verder door met 10 procent. Search blijft hierdoor de grootste categorie in online advertising. IAB: ‘We zien dat digitaal nog steeds groeit, maar in mindere mate dan voorgaande jaren. Dit toont aan dat digitaal nog verder volwassen is geworden en daarmee een steeds stabielere factor is binnen de mediamix. Nieuw in de Ad Spend Study is het influencersaandeel, dat direct een sterke groei laat zien, al is het absolute deel binnen het totale marketingbudget nog beperkt.’

Digital Out of Home verdubbeld in cijfers

Het marktaandeel van Digital Out of Home-advertising was in 2016 5 procent. In 2017 liet het meer dan een verdubbeling van de groei zien (+116 procent). Ook hier zijn de groeiverwachtingen voor 2018 uitgekomen: +90 procent.

Beperkte rapportage

In tegenstelling tot voorgaande uitgaven van de Ad Spend Study geven de vandaag gepresenteerde cijfers alleen een overzicht van de belangrijkste groeicijfers binnen een aantal segmenten van de digitale ad spend-markt. Het argument van het IAB daarvoor is de volwassenwording van de digitale-advertisingmarkt. IAB heeft de Online Ad Spend Study samengevoegd met het CMO-onderzoek. Het volledige rapport zal tijdens het congres How To Make It Work op 3 september worden gepresenteerd.

De 2018 Ad Spend-data met daarin de belangrijkste cijfers is vanaf vandaag te downloaden op www.iab.nl.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in