Zoals verwacht is het marktaandeel van digital advertising in 2018 nog meer gestegen. Inmiddels wordt jaarlijks door adverteerders bijna twee miljard euro van het marketingbudget aan digital advertising besteed. Vooral de kleinere, meer gespecialiseerde spelers en globale partijen hebben van de digitale groei geprofiteerd. Dat concludeert Deloitte op basis van de Online Ad Spend Study 2018, die in opdracht van IAB Nederland is uitgevoerd.
Zoekwoorden
Van alle online advertentiemogelijkheden groeide search verder door met 10 procent. Search blijft hierdoor de grootste categorie in online advertising. IAB: ‘We zien dat digitaal nog steeds groeit, maar in mindere mate dan voorgaande jaren. Dit toont aan dat digitaal nog verder volwassen is geworden en daarmee een steeds stabielere factor is binnen de mediamix. Nieuw in de Ad Spend Study is het influencersaandeel, dat direct een sterke groei laat zien, al is het absolute deel binnen het totale marketingbudget nog beperkt.’
Digital Out of Home verdubbeld in cijfers
Het marktaandeel van Digital Out of Home-advertising was in 2016 5 procent. In 2017 liet het meer dan een verdubbeling van de groei zien (+116 procent). Ook hier zijn de groeiverwachtingen voor 2018 uitgekomen: +90 procent.
Beperkte rapportage
In tegenstelling tot voorgaande uitgaven van de Ad Spend Study geven de vandaag gepresenteerde cijfers alleen een overzicht van de belangrijkste groeicijfers binnen een aantal segmenten van de digitale ad spend-markt. Het argument van het IAB daarvoor is de volwassenwording van de digitale-advertisingmarkt. IAB heeft de Online Ad Spend Study samengevoegd met het CMO-onderzoek. Het volledige rapport zal tijdens het congres How To Make It Work op 3 september worden gepresenteerd.
De 2018 Ad Spend-data met daarin de belangrijkste cijfers is vanaf vandaag te downloaden op www.iab.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!