In de Adformatie van vandaag worden vier marketingblogs onder de loep genomen: Dutch Cowboys, Marketingfacts, Frankwatching en MolBlog.
Paul Postma (directeur van marketingadviesbureau PPMC), Tonie van Ringelestijn (redacteur/regisseur van Radio Online en freelancer voor Netkwesties, Bright, Emerce en AD) en Bas Seelen (AdLink) geven commentaar op de blogs.
We laten de anderen buiten beschouwing en laten alleen het commentaar op MolBlog zien:
Paul Postma: 'Een goede combinatie tussen Tijdschrift voor Marketing, Marketing-online en Dutch Cowboys, met nieuwtjes over zowel online als offline marketing.
Het MolBlogteam is niet zo uitgebreid als bij Marketingfacts, maar ook hier zijn het niet de minsten die bijdragen leveren.
Wel vervelend is de banner die over de weblog heenkruipt.
Er zijn maar weinig reacties. Weinig Bezoekers? Of zijn de bezoekers bang om een reactie achter te laten? Mist wat ons betreft soms de verdieping die je in het tijdschrift wel vindt.'
Tonie van Ringelestijn: 'Geen idee hoeveel mensen meeschrijven op MolBlog, maar het zijn er erg veel.
Gevolg is een gestage stroom berichten die zelfs in het weekend niet ophoudt. Het maakt MolBlog tot een goede plek om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws op marketing- en mediagebied. Maar overdaad schaadt, helaas.
Door de grote hoeveelheid berichten-soms wel 18 per dag- krijgen de interessantste stukjes nul reacties en zelfs een rubriek als top of flop verzuipt in deze berichtenstroom.
Bovendien breken alle berichten af op dezelfde lengte (met 'lees verders'), wat het geheel erg saai maakt en ook inhoudelijk is er weinig afwisseling.
MolBlog is degelijk, goed geschreven en de links zijn in orde, maar het is allemaal net iets te onpersoonlijk voor een weblog.'
Bas Seelen: 'Het wordt eentonig. Ook hier een banner en een skyscraper. Streaming ads zouden het hier goed doen, tussen als die tekst. Dat de weblogs een redactionele revolutie markeren staat buiten kijf, maar de inkomsten?.
Ook op de blogs zelf wordt er hardop gepraat over hoe deze rendabel zijn te maken. Bundeling van van blogs lijkt een logische stap. Ook het bieden van andere formaten dan skyscrapers en banners kan uitkomst bieden.'
Commentaar MolBlog:
Er is in het algemeen veel kritiek op berichten die links en rechts te zien zijn. Ik denk dat het zaak is om berichten te maken die wat toevoegen, of ze zo snel te plaatsen dat we de eerste zijn. Beide wegen bewandelen we.
Ja, er staan veel berichten op MolBlog en het gaat maar door, maar marketing is een breed vak.
We besteden aandacht aan marktonderzoek, design, media, interactieve marketing en nog veel meer.
Er heerst enige anarchie en dat is goed.
MolBlog wordt gemaakt voor marketeers en door marketeers.
Je hoeft niet alles te lezen: het is kort en lang door elkaar en achtergrond en hard nieuws staan naast elkaar. Neem wat je leuk en interessant vindt!
Bovendien is het aanvullend op het maandblad. Ik vrees toch echt dat je voor de diepgang een abonnement op het Tijdschrift voor Marketing moet nemen. Niet alles is gratis in deze wereld.
Weinig reacties: ja, jammer. Ze komen wel, want ik kan Paul Postma geruststellen: 236.000 pageviews in september is niet slecht.
We pogen de bijdrages zo scherp mogelijk te krijgen, want dat noodt tot reacties. Maar het heeft tijd nodig.
Je ziet overal dat de mensen die reageren altijd dezelfden zijn?
Advertenties: ga ik gelukkig niet over. Ik denk dat met het bereik dat we nu hebben de adverteerders wel komen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!