‘Instant access to quality content’, prijkt op de website van Cleeng. De nieuwe start-up levert een win-winsituatie op, voor bloggers en uitgevers. Cleeng is een zeer eenvoudige manier om delen van content af te schermen en deze voor de gebruiker tegen betaling toegankelijk te maken. Dat verlost je als gebruiker van eeuwige lidmaatschappen en vervelende advertenties.
Cleeng is een nieuw businessmodel in de uitgeverijwereld. Traditioneel gaat het zo: het businessmodel werkt met abonnementen of met advertenties. “Beide zijn anno nu voor veel uitgevers ontoereikend”, zegt Cleeng-oprichter Donald Res. “Online abonnementen worden aanzienlijk minder aanschaft dan andere abonnementen. Een abonnement voegt zich slecht naar de manier waarop mensen internetten. Via Twitter kom je op een artikel van het AD, even later kom je een interessant artikel tegen op The Next Web, en daarna lees je iets op nu.nl.” De loyaliteit aan een krant ontbreekt – het nieuws komt overal vandaan. Het draait steeds minder om het kanaal, en steeds meer om de inhoud.
Het lijkt normaal
Iedereen weet dat gratis content leidt tot vervelende advertenties die de gebruiker moet slikken. Donald: “Het valt mij op hoezeer mensen gewend zijn aan irritante pop-ups en advertenties. Het lijkt op berusting in het feit dat het erbij hoort. Met Cleeng willen we dit doorbreken.” Cleeng biedt de oplossing. Je hoeft geen irritante reclame meer te tolereren en je hoeft ook niet voor elke site waar je een keer een artikel wilt lezen in te schrijven.
Betaal het bedrag dat je wilt betalen
Met Cleeng kun je content op sites bekijken, een preview lezen en dan beslissen of je het waard vindt om een klein bedrag te betalen. Een lidmaatschap voor de website is overbodig en je hoeft geen gegevens in te vullen. Met een druk op de knop schaf je direct het artikel aan. Betalen kan via PayPal, Google-checkout, Visa, Mastercard, sms en iDEAL. “Wij zijn ervan overtuigd dat de consument best bereid is te betalen voor content op internet, zolang ze maar weten dat de kwaliteit goed is en ze snel toegang kunnen hebben.” zegt Donald.
Ideaal voor bloggers die bij willen verdienen
Voor kleine bloggers is Cleeng een ideale oplossing. Zij schrijven blogs over onderwerpen waarin zij gespecialiseerd zijn, en als ze merken dat hun blog drukbezocht wordt, dan gaan zij logischerwijs op zoek naar een manier om te verdienen aan hun pennenvruchten. Met Cleeng kan dat . Grote investeringen zijn onnodig en jagen op adverteerders is overbodig. En ook op internet zitten advertentiebudgetten aan een limiet. De Cleeng-plugin is gratis te installeren op je blog. Je kunt een prijs vaststellen tussen 0,14 en 19,90 euro. De uitgever houdt tot 90% van de omzet.
Franse krant gebruikt Cleeng inmiddels
De ambitie gaat verder. Donald wil dat Cleeng een begrip wordt in West-Europa. “Het moet een standaardservice worden die uitgevers hun klanten bieden. Als een aantal autoriteiten Cleeng gaat gebruiken, kan het erg snel gaan.” De eerste grote klant is net binnen: de Franse krant La Tribune (online bezoekersaantal: 1.4 miljoen) gebruikt voortaan Cleeng.
Wat vinden uitgevers?
Grotere uitgevers, bekende bloggers en de educatiemarkt biedt Cleeng de enterprise-oplossing. Cleeng levert een b2b-softwarepakket, specifiek toegespitst op de onderneming. Maar hoe reageert de traditionele uitgeverijwereld, zoals de grote kranten, op Cleeng? Zij hebben immers baat bij abonnementen. Donald: “Uitgevers beginnen door te krijgen dat ze niet alles onder controle hebben. Ze moeten accepteren dat internet de markt verandert. Daarnaast biedt Cleeng veel voordeel: je krijgt precies inzicht in de delen van content die goed verkocht worden en populair zijn. Cleeng maakt het meetbaar.”
Zegt het voort
Cleeng geeft enthousiaste klanten een platform om mond-op-mondreclame te stimuleren. Een aanschaf via Cleeng kan je als gebruiker geld opleveren. Wie z’n aanschaf, bijvoorbeeld een video, verspreid via z’n sociale netwerken, en vrienden gaan ook tot aanschaf over, dan kan de uitgever beslissen om hem een deel van de opbrengst af te staan in geld of in Cleeng-krediet.
Kan het sneller?
Donald: “Cleeng is een rollercoaster. Het team bestaat uit ex-medewerkers van grote bedrijven als Philips en Apple. We waren gewend dat alles wat je doet meteen wordt opgepikt door de pers. Cleeng is echt nog een start-up en daarom gaat het af en toe niet hard genoeg voor ons. Terwijl de buitenwereld juist verbaasd staat hoe snel het allemaal gaat.” In het korte bestaan zijn al 350 kleine uitgevers Cleeng gaan gebruiken. En naast La Tribune hebben zij nog andere serieuze leads. Cleeng won bij de #more-1818" title="#more-1818">The Next Web Start Up Rally de prijs voor de beste b2b-startup. Zou die in november gezelschap krijgen van de Blauwe Tulp of de Publieksprijs?
Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightechconcepten is het dit jaar voor het eerste mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event. Kijk voor meer informatie op de site. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en tweet het ons.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!