‘Wil je een goede groeistrategie uitzetten voor het komende decennium, dan moet je daar nu over nadenken, in het overgangsjaar 2010’, aldus Martijn Hamann, partner bij Van den Ende & Deitmers, die aan het onderzoeksrapport meewerkte.
Door toenemende convergentie van advertentieplatforms komen media- en reclamebureaus steeds vaker in elkaars vaarwater.
Omgaan met de toegenomen digitalisering en het toepassen van nieuwe mogelijkheden blijven de belangrijkste uitdagingen voor beide. Mediabureaus zijn echter beter in staat klanten te binden doordat zij (kunnen) worden afgerekend op harde resultaten (accountability).
Reclamebureaus hebben moeite om met hun core product, namelijk creativiteit, in te spelen op het steeds veranderende speelveld en de behoefte aan meetbaarheid. Adverteerders wisselen daardoor steeds vaker van reclamebureau.
Hoewel ABN AMRO voor 2010 een voorzichtig herstel van de markt verwacht, is er ook reden voor optimisme.
Menno van Leeuwen, sector banker Media en Technologie bij ABN Amro: ‘Veel bedrijven in deze sector zijn in staat geweest zich op korte termijn aan te passen aan de krimpende markt. Ging de aanpassing naar online verdienmodellen ook maar zo snel! Online marketing gaat dit jaar weer bovengemiddeld groeien en in 2011 zullen de communicatiebureaus volgen’.
Ook voor drukkerijen geldt dat zij zich sneller zullen moeten aanpassen aan de marktontwikkelingen. Multimediale drukkerijen met een full service concept en hoogwaardig aanbod hebben volgens ABN Amro de toekomst. Daarmee komen, naast mediabureaus, ook drukkerijen steeds vaker in het vaarwater van (grafische) reclamebureaus.
De uitdaging voor televisiezenders- en producenten is het ontwikkelen van hoogwaardige content. Hiervoor zullen zij meer moeten samenwerken om de kosten te kunnen blijven beheersen. Voor radiostations geldt dat productie en uitzending al bijna volledig geïntegreerd zijn. Zij profiteren daarnaast van internet: online radio luisteren wint aan populariteit. Dit kan een dure etherfrequentie in de toekomst overbodig maken.
Uitgeverijen zijn er ook in het afgelopen jaar niet goed in geslaagd om levensvatbare verdienmodellen te ontwikkelen, vindt ABN Amro.
Oorzaak is met name het ontbreken van een sterke merkpropositie in combinatie met unieke content.
Daarnaast staan de hoge abonnementstarieven van wetenschappelijke mediatitels onder druk. Opvallend is dat de (oertraditionele) huis-aan-huisbladen terrein winnen ten koste van publiekstijdschriften waar het gaat om advertentiegelden.
Het rapport ‘Visie op Media en Techologie’ wordt voor het zesde jaar op rij gratis ter beschikking gesteld en is te downloaden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!