Het is dan ook niet verrassend dat de inzet van dit interactieve medium steeds populairder wordt onder marketeers. Zo ziet het Content Marketing Institute een toename in gebruik van 16% in 2 jaar tijd. Inmiddels staat dit medium op de 2e plek in de B2B content marketing strategie, met 62% van de marketeers die webinars inzetten. En dat is niet verrassend. Met welk ander marketingmiddel krijg je immers zó lang de onverdeelde aandacht van jouw online doelgroep?
In de herziene versie van het “Grote Webinar Handboek” lees je hoe, waarom en wat webinars kunnen betekenen voor jouw marketingmix. Hieronder alvast de belangrijkste feiten op een rij.
Meest gestelde vragen beantwoord
Wat is de beste dag en tijd voor mijn webinar en hoe zorg ik voor een hoge opkomst? Als je aan de slag gaat met webinars, zijn dit waarschijnlijk één van de eerste vragen die je hebt. Daarnaast wil je uiteindelijk ook het succes van je webinar meetbaar maken in een ROI.
Wanneer je een tijd en dag voor je webinar kiest, adviseren wij om vooral logisch na te denken. Kijk naar je doelgroep. Zo is lunchtijd meestal geen goed moment voor een webinar, evenals het begin of eind van de dag in verband met reistijd. Ook vrijdag is over het algemeen geen geschikte dag, veel parttimers zijn dan vrij.
Het promoten van je webinar is belangrijk voor een hoge opkomt. Zet een promotiemix in en zorg voor een goede timing en frequentie van de promotie. Wist je dat gemiddeld 27% van de deelnemers zich pas inschrijft op de dag dat het webinar plaatsvindt? Je kan je dus wel bedenken dat het belangrijk is om het webinar ook last-minute nog te promoten.
Tot slot is de ROI van een marketingwebinar een belangrijk gegeven. Webinars garanderen een snelle conversie van lead naar klant. Hiervoor het is belangrijk om goed te luisteren naar je doelgroep. Met de juiste inzet van interactie tijdens het webinar kom je veel over hen te weten. Zorg er vervolgens voor dat je ze van relevante content voorziet, ook in de follow-up. Hiervan profiteer je op de korte- en lange termijn.
Vele soorten en smaken
Iedereen kan een webinar organiseren. Er zijn hiervoor verschillende oplossingen op de markt. Welke je kiest, hangt helemaal af van jouw wensen:
- de functionaliteiten die je wilt gebruiken, zoals (professionele) video en/of audio;
- het budget;
Welke oplossing je ook kiest, er is in ieder geval één kenmerk dat alle webinars met elkaar gemeen hebben: ze zijn het visitekaartje van je organisatie. Het is dan ook belangrijk dat je jouw boodschap zo goed mogelijk overbrengt.
In het eBook vind je enkele praktijk cases, die illustreren hoe andere marketeers webinars inzetten voor hun marketingdoeleinden. Bijvoorbeeld om de organisatie te positioneren als kennispartij, voor leadgeneratie of om de dialoog aan te gaan met de klant of prospect. Webinars passen binnen de gehele customer journey.
Tools voor een succesvol webinar
Overweeg je om binnenkort aan de slag te gaan met het organiseren en presenteren van je eigen webinar? Dan hebben wij alvast een aantal handige tools voor je:
- de basisvaardigheden van het webinar presenteren (video);
- een volledig draaiboek & checklist voor een gestroomlijnde organisatie van jouw webinar (excel).
Deze downloads helpen je op weg naar een goed resultaat. In een paar minuten ben je op de hoogte van de belangrijkste tips & tricks voor een succesvol webinar. Bovendien voorkom je onnodige fouten, die anders al snel worden gemaakt.
Download hier het “Grote Webinar Handboek” voor meer praktische informatie, tips én tools rondom webinars.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!