door Marije van Haarlem
Influencer marketing is hot. Er wordt veel over geschreven, en lang niet altijd positief. Kritische geluiden horen we meer en meer. Een goed teken, want als marketeers moeten we kritisch zijn op wat we doen en met wie we een samenwerking aangaan. We inspireren je graag met vier goede voorbeelden van influencer marketing.
1. MAKE-UPSPECIALIST QUEEN BEE
Queen Bee X Gaypride X De Bijenkorf
De Bijenkorf voerde tijdens GayPride dit jaar een tweedaagse Snapchat-campagne met met drag queen – it’s in the name – ‘Queen Bee’. Wie weet nu meer van make-up dan een man die zich regelmatig transformeert tot vrouw? Precies. Queen Bee gaf daarom de eerste dag tips over kleding en make-up en legde daarmee zijn transformatie van Joost tot Queen Bee volledig vast op Snapchat.
Op dag twee was het feest en dook Queen Bee met twee bodyguards Amsterdam in tijdens de parade. Queen Bee was ontzettend populair en iedereen wilde wel een faceswap met haar doen. Een topmatch.
Joost Gimbel, ook bekend als Hoax Lebeau heeft als Queen Bee gefungeerd.
2. EEN PERFECTE MATCH
Nick Offerman & Lagavulin’s My Tales of Whiskey
Een jonge generatie bereiken met een stoffig imago – Lagavulin slaagde erin met een zeer succesvolle influencer campagne.
Whiskey-liefhebber Nick Offerman is een belangrijk karakter uit de hitserie Parks & Recreation en daarmee erg bekend onder Netflix-kijkers. Hij is in meerdere YouTubevideo’s van Lagavulin te zien, waar hij drie kwartier aan een glas whiskey nipt of simpelweg uitlegt wat een goede whiskey nu inhoudt. Uiteraard is het antwoord Lagavulin.
Deze match tussen merk en influencer zorgde voor een succesvolle campagne. Zijn publieke personage past naadloos bij het product en de doelgroep. Het idee was simpel en zeer effectief. Zó effectief, dat het de Shorty Award voor Beste Influencer & Celebrity Campagne won.
Influencer marketing is een grootse aanvulling op bestaande marketingmiddelen. Vertrouwen opbouwen en brand awareness creëeren bij de volgers van influencers maximaliseren het bereik van content en je uiteindelijke boodschap. Het vinden van de juiste persoon is het halve werk.
3. AMBASSADEUR DOOR RESEARCH
Boxed Water – Influencers werken samen voor een goed doel
Het belang van research komt naar voren in de case van Boxed Water. Het merk zocht contact met influencers die zich inzetten voor goede doelen. Niet alleen waren de influencers zelf meer dan behulpzaam – hun complete followings reageerde massaal.
Het verkopen van verpakt water is natuurlijk vrij commercieel. Toch heeft het bedrijf een duurzaam doel voor ogen en biedt het een goed alternatief voor plastic flesjes. Perfect voor de bewuste lifestyle die veel mensen naleven. Een trend koppelen aan de juiste influencers via een Instagram-campagne bleek succesvol: via de hashtag #ReTree en een call to action deelden meer dan 10.000 Instagrammers een foto van Boxed Water om hun steun te betuigen. Met hulp van deze eerste influencers ging het balletje rollen en zo ontstonden de ambassadeurs die uit zichzelf reageerden. Eindresultaat? Free reach!
4. VAN CRITICUS NAAR INFLUENCER
Arby’s & Jon Stewart
Je kent ze wel, de volhardende kritische volgers die niet zitten te wachten op corporate smoesjes en poeha. Hier had voedselketen Arby’s het perfecte antwoord op.
De comedian Jon Stewart was geen fan van Arby’s – en dat liet hij veelvuldig weten in uitzendingen van The Daily Show, een satirische talkshow met een enorm publiek. Toen Stewart besloot te stoppen met de show, besloot Arby’s in te haken met een kleine marketingcampagne rondom hun grootste criticus.
Hierop volgden twee YouTube-commercials die zodanig geknipt waren dat Stewart juist reclame leek te maken voor Arby’s. Last but not least vernoemde de broodjeswinkel zelfs een sandwich naar de man.
De ongebruikelijke ‘samenwerking’ was het recept voor een efficiënte influencer marketingcampagne. Arby’s koos ervoor boven de grappen en grollen te staan en maakte van hun grootste criticus een influencer. Zo kwam Arby’s onder de following van Stewart in een positief daglicht. Humor is tenslotte het beste medicijn.
Je bereikt misschien niet dat magische bereik van 1 miljoen likes. Wat je wél bereikt, is een specifieke doelgroep die je nooit zou bereiken met een pot goud. Een perfect voorbeeld van positief ombuigen van een situatie.
Marije van Haarlem is Content & Community Manager bij Connectors at Heart, onderdeel van Isobar Social Embassy.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!