Overslaan en naar de inhoud gaan

Eneco kopieert pay-off van ASR

De nieuwe pay-off van Eneco heeft wel erg veel weg van die van ASR. Gevalletje ‘beter goed gejat’ of schaamteloos kopieergedrag?
ASR beticht Eneco van kopieergedrag
ASR beticht Eneco van kopieergedrag
ASR beticht Eneco van kopieergedrag
ASR beticht Eneco van kopieergedrag

Eneco heeft een nieuwe campagne. 'We doen het nu' moet de doelgroep enthousiasmeren om 'vandaag de volgende duurzame stap te zetten.' De pay-off (van de hand van bureau Publicis) past volgens het energiebedrijf bij zijn ambitie om in 2035 volledig klimaatneutraal te zijn, 'zowel met onze eigen activiteiten als in de levering van energie aan klanten'.

related partner content for mobile comes here

Dat is een nobel streven, ware het niet dat 'We doen het nu' verdacht veel lijkt op 'ASR doet het' en 'Dit is de tijd van doen', de pay-offs die verzekeringsbedrijf ASR al sinds 2016 bezigt.

‘Had even gebeld’

Een gevalletje 'Beter goed gejat dan slecht verzonnen'? Frank Jockin van TheMerge, het bureau dat de 'doen'-pay-off van ASR zes jaar terug introduceerde, is op z'n zachtst gezegd verbaasd, maar bekijkt de zaak 'van de humoristische en commerciële kant'. 'Eneco had ook even kunnen bellen, dan hadden wij de campagne voor ze gemaakt.'

ASR en TheMerge hebben besloten te reageren via social media. Bekijk de reactie op LinkedIn hier. Eneco reageert sportief op Twitter. 'We doen het samen!', aldus het energiebedrijf.

Hella de Weger, marketingdirecteur ASR, vindt dat je 'hier boven moet staan'. 'Dat een duurzaam bedrijf als Eneco nu iets doet dat lijkt op wat wij doen, is gewoon een groot compliment. En even een knipoogje naar je collega-marketeers moet kunnen, toch?'

Overigens heeft de Eneco-commercial óók veel gelijkenis met die van Google Pixel. De Weger: 'Zo zie je maar weer, je kunt als merk nooit helemaal origineel zijn. Je lijkt altijd ergens op.'

Bekijk de bewuste campagne van Eneco hieronder:

Niet voor het eerst

Kopieergedrag in reclame, het komt vaker voor. Zo volgen de retailers met hun ‘unieke fashioncollectie’ elkaar nog altijd in rap tempo op, had Pampers stiekem bij Zwitsal afgekeken en had NLE er weinig problemen mee Apple te kopiëren.

'We doen het nu' van Eneco
'We doen het nu' van Eneco
'ASR doet het' van ASR
'ASR doet het' van ASR
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in