Overslaan en naar de inhoud gaan

Vier grote holdings in VS gedagvaard voor mogelijke prijsafspraken reclameproductie

WPP bevestigde maandag dat het ministerie van Justitie drie dochterondernemingen onderzoekt.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

The Wall Street Journal kwam begin december met dat het ministerie de vier grote holdings WPP, Omnicom, Publicis en Interpublic onderzoekt in verband met prijsafspraken rond productie en post-productie van commercials. De communicatieconcerns zouden de prijzen manipuleren, zodat hun eigen in-house productiebedrijven de (post-)productiecontracten krijgen, in plaats van onafhankelijke producenten.

In de Verenigde Staten gaat er vijf miljard dollar om in de commercialproductie-industrie en er zijn vele honderden onafhankelijke productiemaatschappijen. Maar inmiddels hebben de grote holdings ook eigen productiehuizen opgetuigd voor extra geldstromen.

Prijsafspraken en kartelvorming zijn verboden in de VS en kan tot gevangenisstraf leiden. Het onderzoek wordt geleid door Rebecca Meiklejohn, die zo’n vijftien jaar geleden zes medewerkers van Grey de bak in kreeg na een biedingenschandaal.

WPP bevestigt dagvaarding
WPP bevestigde maandag haar betrokkenheid in een verklaring. ‘WPP bevestigt dat, net als bij Interpublic, Omnicom en Publicis, drie van haar dochterondernemingen zijn gedagvaard door de Antitrust Division van het Amerikaanse ministerie van Justitie in het lopende onderzoek rond video-productie en postproductie in de reclame-industrie. WPP en haar dochterondernemingen geven volledige medewerking aan het onderzoek.‘

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in