Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakdag fondsenwerving is grote werfdag fondsen

Gisteren vond in de Kuip de Nationale Vakdag Fondsenwerving plaats. Wat ik daar aantrof was een groot verkoopverhaal van de verschillende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De charitatieve sector beleeft lastige tijden. Het is al jaren dalende (een enkele opleving daargelaten) en ook het imago van veel goede doelen kan wel een goede impuls gebruiken. Er wordt nog altijd gul gegeven in Nederland, alleen wordt dit bedrag tegenwoordig verdeeld over zoveel fondsen dat er duidelijk sprake is van een longtail in fondsenwerving. Daarnaast hebben de meeste fondsen te maken met een vergrijzing van het donateurbestand. Vandaar ook dat ik verwacht had op deze vakdag meer visie en samenwerking van de fondsen te treffen. Kennisdeling en samenwerking bieden de goede doelen namelijk kansen om de komende jaren goed door te komen.

related partner content for mobile comes here

De echte kennis lijkt echter van de bureaus te komen, althans als het gaat om (nieuwe) manieren om je publiek te bereiken. Onder de vakpresentaties miste ik juist de fondsen, die met interessante cases hadden kunnen laten zien hoe je in deze tijd succesvol kunt zijn. In plaats daarvan lag de focus vooral op ‘mediamiddelen’, waarbij social media alweer veel aandacht kreeg. Onder de sprekers vrijwel uitsluitend sponsoren, die aan het eind van hun verhaal steevast naar hun stand op deze Vakdag verwezen.

Het goed communiceren van je boodschap en het beter faciliteren van giftmogelijkheden is natuurlijk belangrijk binnen de fondsenwerving. Echter, aan de boodschap zelf wordt vaak voorbijgegaan. Waar staat ons fonds voor en wat betekent dat in deze tijd? Hoe staan de verschillende doelgroepen tegenwoordig in het leven en welke specifieke boodschap is voor hen juist het meest relevant. Door het publiek goed te observeren en de grote hoeveelheid concurrerende fondsen te bestuderen, kun je de juiste issues belichten en deze op een passende manier communiceren. Hiermee vergroot je je relevantie en zo ook je onderscheidend vermogen.

Neem nu als voorbeeld de vergrijzing van de donateur. heeft de drempel voor de jonge gever enorm verlaagd. Het is een succesvolle manier van doneren dat sterk gebruik maakt van de impuls. Het is een goed begin om jongeren meer te betrekken bij goede doelen. Net zoals het gebruik van sociale netwerken zoals Hyves en Facebook. Wil je op langere termijn meer jongeren aan je fonds verbinden, dan zul je ze nog sterker moeten laten beleven waar het fonds voor staat. Hier zijn jongeren zeker in geïnteresseerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in