Vakdag fondsenwerving is grote werfdag fondsen
De charitatieve sector beleeft lastige tijden. Het donateursvertrouwen is al jaren dalende (een enkele opleving daargelaten) en ook het imago van veel goede doelen kan wel een goede impuls gebruiken. Er wordt nog altijd gul gegeven in Nederland, alleen wordt dit bedrag tegenwoordig verdeeld over zoveel fondsen dat er duidelijk sprake is van een longtail in fondsenwerving. Daarnaast hebben de meeste fondsen te maken met een vergrijzing van het donateurbestand. Vandaar ook dat ik verwacht had op deze vakdag meer visie en samenwerking van de fondsen te treffen. Kennisdeling en samenwerking bieden de goede doelen namelijk kansen om de komende jaren goed door te komen.
De echte kennis lijkt echter van de bureaus te komen, althans als het gaat om (nieuwe) manieren om je publiek te bereiken. Onder de vakpresentaties miste ik juist de fondsen, die met interessante cases hadden kunnen laten zien hoe je in deze tijd succesvol kunt zijn. In plaats daarvan lag de focus vooral op ‘mediamiddelen’, waarbij social media alweer veel aandacht kreeg. Onder de sprekers vrijwel uitsluitend sponsoren, die aan het eind van hun verhaal steevast naar hun stand op deze Vakdag verwezen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHet goed communiceren van je boodschap en het beter faciliteren van giftmogelijkheden is natuurlijk belangrijk binnen de fondsenwerving. Echter, aan de boodschap zelf wordt vaak voorbijgegaan. Waar staat ons fonds voor en wat betekent dat in deze tijd? Hoe staan de verschillende doelgroepen tegenwoordig in het leven en welke specifieke boodschap is voor hen juist het meest relevant. Door het publiek goed te observeren en de grote hoeveelheid concurrerende fondsen te bestuderen, kun je de juiste issues belichten en deze op een passende manier communiceren. Hiermee vergroot je je relevantie en zo ook je onderscheidend vermogen.
Neem nu als voorbeeld de vergrijzing van de donateur. Het Goede Doel sms heeft de drempel voor de jonge gever enorm verlaagd. Het is een succesvolle manier van doneren dat sterk gebruik maakt van de impuls. Het is een goed begin om jongeren meer te betrekken bij goede doelen. Net zoals het gebruik van sociale netwerken zoals Hyves en Facebook. Wil je op langere termijn meer jongeren aan je fonds verbinden, dan zul je ze nog sterker moeten laten beleven waar het fonds voor staat. Hier zijn jongeren zeker in geïnteresseerd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid