Overslaan en naar de inhoud gaan

Strengere regels sites ziekten

Er komen strengere regels online voor fabrikanten en verkopers van geneesmiddelen die alleen op recept verkrijgbaar zijn.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is nodig om op internet de wildgroei tegen te gaan aan websites die zijn gewijd aan bepaalde ziekten. De stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) en de Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG) hebben een leidraad opgesteld die ervoor moet zorgen dat dit op verantwoorde wijze gebeurt.

related partner content for mobile comes here

Het aanprijzen van receptgeneesmiddelen in publiekscampagnes is verboden. Maar omdat de regels hierover niet altijd duidelijk zijn, hebben CGR en KOAG in overleg met het ministerie van Volksgezondheid en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) een leidraad opgesteld. Vrijdag is die van kracht geworden.

Volgens CGR-voorzitter Benk Korthals hebben patiënten en consumenten steeds meer belangstelling voor informatie over ziektebeelden en spelen partijen als patiëntenorganisaties, farmaceutische bedrijven en zorgverzekeraars daarop in. Daardoor komen er steeds meer voorlichtingscampagnes en is er ook steeds meer maatschappelijke discussie rond het thema, aldus Korthals.

De leidraad schrijft onder meer voor dat informatie compleet en evenwichtig moet worden weergegeven. Er mag niet selectief worden verwezen naar behandelingen of medicijnen. Patiëntenervaringen waarin een vergelijking wordt gemaakt tussen de situatie voor en na behandeling met een receptgeneesmiddel, zijn niet toegestaan.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in