Rondvraag: Merkenoperatie NPO weggegooid geld?


De publieke tv-zenders worden na de zomer veranderd in NPO 1, NPO 2 en NPO 3, maar ook de radiozenders krijgen de toevoeging NPO. NPO Radio 1, NPO Radio 2, enzovoort. Aldus de Telegraaf.
Maar alles wordt herdoopt, ook bijvoorbeeld Uitzendinggemist, aldus woordvoerder Erik Kroeze: ‘'Als je straks een programma op NPO 1 gemist hebt, kijk je dat terug op NPO.nl of de NPO-app op je tablet'.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe operatie is volgens NPO-voorzitter Henk Hagoort bedoeld voor 'een betere online vindbaarheid'. Hagoord denkt dat de verzamelnaam NPO op het digitale vlak beter concurrentie kan bieden aan een Youtube of Google...
Je kunt je afvragen of het gaat helpen... Als je het aantal herkeken Boer zoekt vrouw-programma’ s op Uitzendinggemist.nl bijvoorbeeld snel vergelijkt met de films op Youtube, leveren de Uitzendinggemist-films veel meer views op. Echt veel meer.
Op Youtube zijn het echter de films naar aanleiding van Boer zoekt Vrouw die de meeste views opleveren: een bespreking in De Wereld Draait Door, een parodie van Lucky TV of de Dino Show.
Daar zou de Nederlandse Publieke Omroep nog slagen kunnen maken...
De meeste kritiek is er op het geld dat de merkenoperatie gaat kosten. Naast deze 153.000 euro (93.000 euro voor ontwikkeling van merken en logo’s, 60.000 euro voor de presentatie en ‘ verdere ontwikkeling’ ) betaalde de belastingbetaler vorig jaar ook al een ton aan de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie, voor de website npo.nl.
Sterke merken
De merkenoperatie lijkt op die van RTL van een aantal jaren geleden. Toen sneuvelden ook een aantal merken voor een toevoeging 5, of 7. De Publieke Omroep bestaat ook uit veel merken, van Nederland 1 tot Zappelin/Zapp en van 3FM tot Uitzending Gemist. Maar daar zitten wel een paar hele sterke merken bij...
Volgende maand presenteren we in Tijdschrift voor Marketing weer de sterkste mediamerken van het land, en er zullen er weer veel bij zitten van de Publieke Omroep, zowel on- als offline... Vorig jaar stond Nederland 1 zelfs op nummer 1.
Fons van Westerloo noemt het in ieder geval kapitaalvernietiging. De mediadeskundige en toezichthouder van Omroep WNL vindt het een 'werkelijk volstrekt onnodig en overbodige' operatie, zo vertelt hij aan de Volkskrant: ‘Sterke merken als Nederland 1 en Radio 1 veranderen; dat lijkt mij een behoorlijke kapitaalvernietiging. Ben benieuwd wie zoiets bedenkt en wat dit weer gaat kosten.' De oud-CEO van onder meer RTL en SBS denkt dat de kijkers en luisteraars hier 'absoluut niet op zitten te wachten'. 'Maar die worden niks gevraagd, terwijl de publieke omroep natuurlijk van het publiek is.'
Oo Twitter rouleren ook veel tweets waarin men zich afvraagt of dit geen misplaatste 1 april-grap is.
De merkenoperatie gaat in september plaatsvinden. Dus we kunnen nog gokken op voortschrijdend inzicht... De rondvraag is dan ook: Wat vinden jullie, merk- (en search!)specialisten van Nederland?
Is deze merkenoperatie van de Nederlandse Publieke Omroep weggegooid geld?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid