Overslaan en naar de inhoud gaan

Rondvraag: Merkenoperatie NPO weggegooid geld?

Er is veel kritiek op de plannen van de Nederlandse Publieke Omroep om de televisie- en radiozenders een nieuwe merknaam te geven. Wat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De publieke tv-zenders worden na de zomer veranderd in NPO 1, NPO 2 en NPO 3, maar ook de radiozenders krijgen de toevoeging NPO. NPO Radio 1, NPO Radio 2, enzovoort. Aldus de Telegraaf.

related partner content for mobile comes here

Maar alles wordt herdoopt, ook bijvoorbeeld Uitzendinggemist, aldus woordvoerder Erik Kroeze: ‘'Als je straks een programma op NPO 1 gemist hebt, kijk je dat terug op NPO.nl of de NPO-app op je tablet'.

De operatie is volgens NPO-voorzitter Henk Hagoort bedoeld voor 'een betere online vindbaarheid'. Hagoord denkt dat de verzamelnaam NPO op het digitale vlak beter concurrentie kan bieden aan een Youtube of Google...

Je kunt je afvragen of het gaat helpen... Als je het aantal bijvoorbeeld snel vergelijkt met de films op Youtube, leveren de Uitzendinggemist-films veel meer views op. Echt veel meer.

Op Youtube zijn het echter de Boer zoekt Vrouw die de meeste views opleveren: een bespreking in De Wereld Draait Door, een parodie van Lucky TV of de Dino Show.

Daar zou de Nederlandse Publieke Omroep nog slagen kunnen maken...

De meeste kritiek is er op het geld dat de merkenoperatie gaat kosten. Naast deze 153.000 euro (93.000 euro voor ontwikkeling van merken en logo’s, 60.000 euro voor de presentatie en ‘ verdere ontwikkeling’ ) betaalde de belastingbetaler vorig jaar ook al een ton aan de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie, voor de website npo.nl.

Sterke merken

De merkenoperatie lijkt op die van RTL van een aantal jaren geleden. Toen sneuvelden ook een aantal merken voor een toevoeging 5, of 7. De Publieke Omroep bestaat ook uit veel merken, van Nederland 1 tot Zappelin/Zapp en van 3FM tot Uitzending Gemist. Maar daar zitten wel een paar hele sterke merken bij...
Volgende maand presenteren we in Tijdschrift voor Marketing weer de sterkste mediamerken van het land, en er zullen er weer veel bij zitten van de Publieke Omroep, zowel on- als offline... Vorig jaar stond Nederland 1 zelfs op nummer 1.

Fons van Westerloo noemt het in ieder geval kapitaalvernietiging. De mediadeskundige en toezichthouder van Omroep WNL vindt het een 'werkelijk volstrekt onnodig en overbodige' operatie, zo : ‘Sterke merken als Nederland 1 en Radio 1 veranderen; dat lijkt mij een behoorlijke kapitaalvernietiging. Ben benieuwd wie zoiets bedenkt en wat dit weer gaat kosten.' De oud-CEO van onder meer RTL en SBS denkt dat de kijkers en luisteraars hier 'absoluut niet op zitten te wachten'. 'Maar die worden niks gevraagd, terwijl de publieke omroep natuurlijk van het publiek is.'

Oo Twitter rouleren ook veel tweets waarin men zich afvraagt of dit geen misplaatste 1 april-grap is.

De merkenoperatie gaat in september plaatsvinden. Dus we kunnen nog gokken op voortschrijdend inzicht... De rondvraag is dan ook: Wat vinden jullie, merk- (en search!)specialisten van Nederland?

Is deze merkenoperatie van de Nederlandse Publieke Omroep weggegooid geld?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in