Overslaan en naar de inhoud gaan

Ra, ra wie ben ik

Mijn handlanger Ernst en ik zijn wel eens en route.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderweg komen we dan van alles tegen. Zoals laatst een poster over Napoleon. De context ontging ons maar het in een oogwenk opmerken van de poster deed ons wel beseffen wat voor mooi vak marketingdesign is.

related partner content for mobile comes here

De combinatie van de ‘drapeau tricolore’ en de man die een steek dwars op zijn hoofd draagt maakte direct duidelijk: dit gaat over Napoleon. Een duidelijk visueel kenmerk dat direct een verwachting schept.

Beeld dat er voor zorgt dat er snel en efficiënt gecommuniceerd wordt. Wat de steek voor Napoleon deed, deed een snode snor voor Hitler. Castro fidelde met zijn sigaar (Bill liet dat aan zijn stagiair over) en vergeet de oren van Mickey Mouse niet.

Stuk voor stuk beelden, die in de juiste context, onlosmakelijk verbonden zijn met een persoon en zijn verhaal.

Voor organisaties werkt het niet anders. Met een opvallend uiterlijk kenmerk speel je jezelf in de kijker. Doe nu niet allemaal gelijk een snor of een gek mutsje op. Het uiterlijke kenmerk moet opvallen maar wel in lijn van de verwachting liggen. Zonder authenticiteit geen identiteit maar zonder herkenning geen communicatie. Als je voor het eerst bij de tandarts komt en hij verwelkomt je in een outfit van zwart leer en latex dan begin je toch wat minder makkelijk over je zere kies.

Het is wel origineel maar het klopt niet met de verwachting en het gevoel van vertrouwen en deskundigheid.

Mensen willen graag weten waar ze aan toe zijn. Hoe beter de vooraf gewekte verwachting klopt met de ervaring, hoe prettiger mensen zich er bij voelen. Probeer de balans te vinden tussen verrassen en verduidelijken. Zo goed mogelijk de juiste verwachting scheppen. Dat werkt!

Anders dan bij bekende figuren gaat het bij organisaties vaak niet om één persoon. Alle communicatie uitingen, van visitekaartje en bedrijfskleding tot viral en website, zijn visuele kenmerken van een organisatie. Of hier nu wel of geen aandacht aan besteed is, het visuele aspect wekt een bepaalde verwachting. Het gaat uiteindelijk om de full package.

Kijk eens kritsich naar de verpakking om jouw organisatie of merk.

Heeft het opvallende visuele kenmerken die de inhoud verduidelijken én onderscheidend zijn? Wordt het consequent doorgevoerd zodat men meegenomen wordt in je verhaal?
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in