Overslaan en naar de inhoud gaan

Pret wordt duurder

Wat is de impact van de economische malaise op een dagje uit? Zal de Nederlander volgend jaar meer thuisblijven of blijft hij er op uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Postbank denkt het eerste. Het rekende de prijsstijgingen van een aantal vrije tijdsbestedingen uit. Het prijskaartje van pret buiten de deur is de afgelopen tien jaar flink omhoog gegaan.

related partner content for mobile comes here

Bioscopen en theaters werden 56 procent duurder, attractieparken 68 procent en musea en dierentuinen zelfs 70 procent.

Daarnaast zijn de vervoerskosten gestegen. Zo werd benzine 54 procent duurder in tien jaar. Deze prijzen zijn allemaal flink harder gestegen dan de gemiddelde kosten voor levensonderhoud.
De totale inflatie bedroeg over de afgelopen tien jaar namelijk 24 procent (2,2 procent per jaar).

Dat de prijzen van vermaak buiten de deur harder stijgen dan de inflatie is volgens de Postbank te verklaren. Het gaat namelijk vooral om diensten. En bij activiteiten waarbij veel dienstverlening komt kijken, stijgen de prijzen bovengemiddeld. Goederen stijgen juist matiger in prijs.

Per huishouden besteden Nederlanders ongeveer 35 euro per jaar aan het bezoeken van pretparken. Aan dierentuinen geven we 40 euro per jaar uit en aan filmbezoek 50 euro.

Minder dan de helft van deze bedragen wordt trouwens besteed aan entreekaartjes. Het meeste geld gaat op aan reiskosten en consumpties ter plaatse.

Dat is anders voor toneel, ballet en concerten. Hieraan geven huishoudens 135 euro per jaar uit, waarvan 80 euro aan toegang. Het is de vraag of consumenten gaan bezuinigen op deze uitjes nu de economie minder draait.

Het is goed mogelijk dat sommige uitgaven juist omhoog gaan. Misschien gaan consumenten daardoor minder op vakantie en kiezen zij vaker voor een dagje uit in eigen land.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in