Pret wordt duurder
Postbank denkt het eerste. Het economisch bureau van de bank rekende de prijsstijgingen van een aantal vrije tijdsbestedingen uit. Het prijskaartje van pret buiten de deur is de afgelopen tien jaar flink omhoog gegaan.
Bioscopen en theaters werden 56 procent duurder, attractieparken 68 procent en musea en dierentuinen zelfs 70 procent.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Daarnaast zijn de vervoerskosten gestegen. Zo werd benzine 54 procent duurder in tien jaar. Deze prijzen zijn allemaal flink harder gestegen dan de gemiddelde kosten voor levensonderhoud.
De totale inflatie bedroeg over de afgelopen tien jaar namelijk 24 procent (2,2 procent per jaar).
Dat de prijzen van vermaak buiten de deur harder stijgen dan de inflatie is volgens de Postbank te verklaren. Het gaat namelijk vooral om diensten. En bij activiteiten waarbij veel dienstverlening komt kijken, stijgen de prijzen bovengemiddeld. Goederen stijgen juist matiger in prijs.
Per huishouden besteden Nederlanders ongeveer 35 euro per jaar aan het bezoeken van pretparken. Aan dierentuinen geven we 40 euro per jaar uit en aan filmbezoek 50 euro.
Minder dan de helft van deze bedragen wordt trouwens besteed aan entreekaartjes. Het meeste geld gaat op aan reiskosten en consumpties ter plaatse.
Dat is anders voor toneel, ballet en concerten. Hieraan geven huishoudens 135 euro per jaar uit, waarvan 80 euro aan toegang. Het is de vraag of consumenten gaan bezuinigen op deze uitjes nu de economie minder draait.
Het is goed mogelijk dat sommige uitgaven juist omhoog gaan. Misschien gaan consumenten daardoor minder op vakantie en kiezen zij vaker voor een dagje uit in eigen land.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid