Overslaan en naar de inhoud gaan

Peter de Mönnink, wat kun je mooi vertellen (maar vertel niet te veel..)

Peter de Mönnink hield gisteravond tijdens het media100 diner een aansprekende speech maar vertelde zijn concurrent te veel, en zijn klant…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Peter de Mönnink hield gisteravond tijdens het diner van DeMedia100 een aansprekende speech met een afsluitende waarschuwing dat we, wanneer we niet opletten, volgend jaar een Media50-diner zullen moeten houden.

related partner content for mobile comes here

Over 3 tot 5 jaar zal het medialandschap drastisch veranderd zijn. Ben je niet in staat om te snappen hoe media wordt geconsumeerd, en de juiste mensen (de ‘fine fleur’) aan je te binden dan ga je een zware tijd tegemoet en raak je in de vergetelheid.

Peter voorspelde ook dat binnen 5 jaar DATA het meest belangrijke product van uitgevers wordt. Contentproductie, Content-delivery en -exploitatie moet in één hand. Immers, advertentieruimte zonder informatie over de kijker heeft geen enkele waarde meer.

Laten we dat eens praktisch vertalen en toepasbaar maken
De splitsing tussen advertentieruimte (‘plaatsingen’) en data (‘wie bereik ik’) is al een paar jaar aangebracht in online advertising. Het enigmatische ‘programmatic advertising’ betekent niets anders dan dat de adverteerder eerst zelf de persoon kiest die hij wil bereiken, en daarna de advertentieruimte erbij zoekt. Een miljoen advertenties op nu.nl? Zonder te kunnen kiezen wie ik bereik, betaal ik er geen euro voor.

Het scenario dat Peter mooi schetst, is een logisch gevolg van digitalisering van mediaconsumptie. Dus het inkoopmodel waarbij de adverteerder eerst zelf kiest wie hij wil bereiken, en daarna de plaatsingen erbij zoekt is nu werkelijkheid op alle apparaten die aan internet hangen. En binnen een paar jaar zullen vrijwel alle media via een internettechnologie bekeken worden.

Oude melkkoe
De grootste omzetten worden nu nog grotendeels behaald op klassieke bereikspakketten en doelgroepsegmentatie op klassieke, lineaire televisie. Shoppers, AB1, enzovoort. Youtube is de grootste televisie-exploitant geworden, juist OMDAT het de adverteerder al laat kiezen. En SBS ziet de kijker steeds meer verschuiven naar apparaten waarop programmatic advertising mogelijk is, en dat wordt ook geëist door adverteerders.

 

&;Google was de grote afwezige op het mediadiner&;

 

Als je adverteerders deze mogelijkheden niet biedt, vertrekken ze naar platforms die deze mogelijkheden wel bieden. Google, de grote afwezige op het mediadiner, laat ons zien hoe het zonder de enorme kostenpost van productie, de online - en video-advertentiemarkt al volledig domineert en monopoliseert.

De visie van Peter is dan ook helemaal juist. Qua executie kan het eenvoudig nog slimmer. Sanoma / SBS laat Google alle data verzamelen op haar titels en geeft deze data dus weg. Stop dan ook met het gebruik van advertentietechnologie van je grootste concurrent enerzijds, en stel je netwerk volledig open (transparantie van profielen) voor adverteerders zodat deze zelf kunnen kiezen wie ze willen bereiken.

Pas dan heb je als uitgever echt productie, delivery, en exploitatie in eigen hand, en worden succesvolle samenwerkingen, door Peter hilarisch omschreven als ‘porno-Ruud’ - toegankelijk voor alle adverteerders en bureaus. Dan zal je toekomen, wat je rechtmatig toe hoort te komen. Ook die quote 500 plaats.

Foto: Punkmedia www.punkmedia.nl

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in