'Overgewicht-campagnes komen niet aan bij doelgroep'


Directeur van het onderzoeksbureau, Frits Spangenberg, deed deze bewering in een uitzending van tv-programma Netwerk maandag jl. over Nederlanders en overgewicht. Motivaction heeft in opdracht van het tv-programma Netwerk een enquête uitgevoerd naar de houding van Nederlanders ten opzichte van overgewicht. Van de ondervraagde Nederlanders vindt 55 procent zich te dik en heeft 53 procent wel eens geprobeerd daaraan iets te doen door een dieet, maar dat heeft niet veel resultaat. Volgens deskundigen is de helft van de Nederlanders daadwerkelijk te dik.
De campagnes hebben volgens Motivaction weinig effect omdat ze “dikke mensen niet raken”?. Ook is er te weinig aandacht voor obesitas bij de allochtone doelgroep. Maar wat heeft dan wel effect? Hoogleraar Seidell (Voeding en Gezondheid aan de VU) beweerde in de Netwerk-uitzending dat de overheid de mensen meer kan aanzetten tot bewegen door andere eisen te stellen aan gebouwen en door verkeersmaatregelen. Zo moet het minder makkelijk worden om de lift te nemen in plaats van de trap, en moet fietsen aantrekkelijker worden gemaakt ten opzichte van autorijden. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid