Overslaan en naar de inhoud gaan

Oplossingen voor een eerlijke kledingindustrie

Rana Plaza. Nooit van gehoord? Op 24 april 2013 vonden ruim duizend mensen de dood toen een gebouw met die naam instortte, waarin zich…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Last van een schuldgevoel? Niet voor niets wordt de ramp een jaar later herdacht bij de opening van de tentoonstelling in het Humanity House in Den Haag. Minister Lilianne Ploumen, minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, is eregast bij de opening. Ze noemt de ontwikkelingen in de kledingindustrie van de afgelopen jaren een ‘race to the bottom’ en stelt dat met de instorting van Rana Plaza de bodem is bereikt. ‘Mensen hebben dit veroorzaakt en dus kunnen mensen het ook oplossen.&; De minister loopt stad en buitenland af om onze vuile kleren schoon te maken. 

related partner content for mobile comes here

De eerste stappen ter verbetering zijn inmiddels gezet: het Bangladesh Accord en het Rana Plaza Donors Trust Fund. Het Accord on Fire and Building Safety is een contract tussen kledingmerken, vakbonden en NGO’s als de Schone Kleren Campagne. Samen willen zij de veiligheid van alle werknemers in de kledingindustrie van Bangladesh garanderen. Niki Janssen van vertelde tijdens de opening over het fonds dat is bedoeld om het leed van slachtoffers en hun familieleden te compenseren. Op de websites  en vind je uitgebreide informatie over welke bedrijven getekend en betaald hebben. 

Fijn als bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. En de medewerkers (ja, jij dus) een stap in de goede richting zetten. Maar niet minder interessant is wat jij en ik als consument kunnen doen. Op de tentoonstelling biedt een groep kunstenaars, ontwerpers en onderzoekers oplossingen voor een eerlijkere kledingindustrie. Hun conclusie? Blaming en shaming is een oplossing om het bestaande te verbeteren. Maar dan houden we helaas last van dat schuldgevoel. Net zoals bij de financiële crisis hebben we allemaal (jij niet misschien), producenten, consumenten en overheden, aan het vieze spelletje meegedaan. Wat als we de keten eens om zouden draaien en het heft in eigen handen zouden nemen? 

Kunstenaar Arne Hendriks, bekend van en , vraagt bezoekers om een belofte te doen, ondertekend en wel. Beloof jij om, voordat je een kledingstuk koopt, aan de winkelier te vragen waar en hoe het gemaakt is? Kledingontwerpster , bekend van de doorlopende kledingcollectie hello fashion, geeft het patroon van een protestcoat weg. Het patroon is afgeleid van een krakersjas uit de jaren tachtig. Ik bied de bezoekers de gelegenheid om de relatie tussen ontwerper, maker en gebruiker te herstellen en deel te worden van de zogenaamde Maker Movement. Naar eer en geweten. Onderzoeker (TU Delft) toont een methode voor het denken in de levenscycli van kleding, het EcoDesign Strategy Wheel. De andere deelnemers zijn kunstenaar en architectenbureau .

Eerlijk en duurzaam. Tuurlijk weten we dat het belangrijk is. Triest dat er pas echt stappen worden gezet als er slachtoffers zijn gevallen. Maar het goede nieuws: er zijn allerlei oplossingen om de kledingindustrie, net zoals de voedingssector, te veranderen, verbeteren en vernieuwen. Zoals Marieke Eyskoot van het samenvat: &;Als we met zijn allen iets kleins doen, doen we toch iets groots.&; Of je nu nu consument of producent, minister of marketeer bent.

Meer weten over de oplossingen? Kijk op de website van het of bezoek de tentoonstelling (t/m 31 december 2014) in het Humanity House in Den Haag. Meedoen met de makersbeweging? Lees en deel de .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in