Overslaan en naar de inhoud gaan

Op het eerste gesprek tussen BVA en Facebook volgt een tweede gesprek: ‘deep dive’

Tijdens het vervolggesprek kunnen adverteerders hun vragen aan Facebook stellen en de maatregelen van Facebook ‘in detail besproken…
Haatzaaierij op Facebook
Haatzaaierij op Facebook
© 123rf
Haatzaaierij op Facebook
Haatzaaierij op Facebook
© 123rf

Woensdag 1 juli is een verkennend gesprek gevoerd tussen de Bond van Adverteerders (BVA) en Facebook. De belangrijkste onderwerpen in het gesprek waren volgens BVA: duidelijkheid over de concrete aanpak van schadelijke informatie op het platform en commitment dat Facebook onderdeel wordt van de Nederlandse en Europese zelfregulering.

related partner content for mobile comes here

Haatdragend

Veiligheid en betrouwbaarheid van het platform is voor de achterban van BVA een voorwaarde om op Facebook te adverteren. Daarom wil het inzicht in wat Facebook concreet doet en gaat doen om adverteerders in staat te stellen een keuze te maken om wel of niet te (blijven) adverteren op Facebook. In het gesprek lichtte Facebook kort toe welke acties het bedrijf al onderneemt om haatdragende taal van haar platform te verwijderen, maar geenszins tot tevredenheid van BVA. ‘Facebook dient hier meer inzicht in te geven en we hebben Facebook dan ook verzocht een bijeenkomst met het BVA-bestuur en een aantal van haar leden te organiseren.’

De bedoeling is dat tijdens deze zogenoemde ‘deep dive’ de maatregelen en plannen van Facebook in detail besproken kunnen worden. Bovendien kunnen adverteerders hun vragen er aan Facebook stellen. BVA: ‘Facebook heeft toegezegd deze bijeenkomst op korte termijn samen met ons te organiseren.’

Zelfregulering

Ook zegt BVA er bij Facebook op te hebben aangedrongen om deel uit te gaan maken van Europese en Nederlandse zelfregulering. In ons land betekent dat: zich aansluiten bij de de Stichting Reclame Code. BVA: ‘In een tijd waar vijftig procent van de advertentie-uitgaven digitaal zijn, kan het niet zo zijn dat een dermate grote digitale speler als Facebook ontbreekt. Door te participeren in zelfregulering toont Facebook haar commitment om daadwerkelijk verantwoordelijkheid te nemen voor de veiligheid en betrouwbaarheid van haar platform.’

Facebook zegt de mogelijkheid om onderdeel uit te maken van het zelfregulerend orgaan ‘verder te onderzoeken’.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in