Overslaan en naar de inhoud gaan

Boycot Facebook voelt als revolutie, maar lijkt gedoemd te mislukken, stellen experts

De macht van het social platform is ongekend en maakt het bijna onaanraakbaar. 'Facebook is too big to boycott.'
Mark_Zuckerberg twee jaar geleden tijdens een keynote over fake news
Mark_Zuckerberg twee jaar geleden tijdens een keynote over fake news
© Anthony Quintano, Honolulu, via WikiMedia Commons
Mark_Zuckerberg twee jaar geleden tijdens een keynote over fake news
Mark_Zuckerberg twee jaar geleden tijdens een keynote over fake news
© Anthony Quintano, Honolulu, via WikiMedia Commons

Door Jasper Mulder en Kim de Klonia

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Marc Fahrner

Toch heb ik het idee dat het dit keer anders is. De wereldwijde verontwaardiging over racisme heeft een domino-effect gekregen richting ongelijkheid in veel bredere zin.
Generatie Z, Millennials, generatie Alpha, worden steeds bepalender. Met andere koopmotieven. Zij hechten veel waarde aan een integere samenleving en een duurzame missie en visie van multinationals. Winst en dividend zijn voor hen niet langer leading.
Uiteindelijk zijn ook voor Facebook gebruikers belangrijker dan adverteerders. Gebruikers zijn immers de basis om adverteerders te krijgen. Hoe 'handig' Facebook ook is, als er en masse wordt overgestapt op nieuwe, transparantere platforms met een duidelijke stellingname, kan het hard gaan. Kijk naar de recente successen van TikTok. De jongere generaties stappen veel makkelijker over. Online-techniek heeft voor hen weinig geheimen en nieuw is leuk.
Adverteerders sorteren op deze toekomst voor. Zij gaan, misschien gedoseerd maar ze gaan, waar hun klanten van de toekomst ook heengaan. En dan drogen zelfs de miljarden van Mark best snel op.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in