Overslaan en naar de inhoud gaan

Onzichtbaar beïnvloeden. Hoe pak je dat aan?

Hoe en wanneer kan je effectief beïnvloeden om een situatie te sturen naar de kant die volgens jou het beste is? We hebben allemaal wel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

[gastblog=8199" target="_blank"> Barbara Schure]

related partner content for mobile comes here

In mijn eerste baan bij een multinational gebeurde er iets wonderlijks. Als ik bij de marketing manager moest komen wist ik vooraf al wat er gebeuren zou. Deze dame kon alles voor elkaar krijgen. Wat er gebeurde is dat ik keer op keer met een voldane glimlach haar kamer verliet inclusief een enorme stapel extra werk. Hoe druk ik ook was, zo ging het altijd; ik wist dat ik extra werk kreeg en toch deed ik het altijd graag. Maar wat deed zij nou waardoor ik graag aan het werk ging?

De beïnvloeding, zacht

Zij beïnvloedde mij op een handige manier. Is dit erg? Nee helemaal niet, want zij kreeg wat ze wilde en ik deed het met plezier. Beïnvloeden is dus niet slecht, als het maar met een goede intentie gedaan wordt. De marketing manager zette twee zachte beïnvloedingsstrategieën in. Ten eerste creëerde ze een gunstige sfeer. Deze bestaat uit het complimenteren, vleien, vriendelijk of behulpzaam zijn om mij in een goede stemming te krijgen voordat een verzoek of voorstel werd gedaan. Ze vroeg hoe het met me ging en ze was complimenteus over mijn talenten en de mooie resultaten die ik neerzette. Vervolgens deed zij een persoonlijk beroep op mij. Een persoonlijk beroep doen betekent het doen van een beroep op de loyaliteit of sympathie van een persoon wanneer een verzoek of voorstel wordt gedaan. Ze was altijd vriendelijk en ze toonde interesse in mijn bezigheden. Wanneer je iemand aardig vindt ben je meer bereid iets voor iemand te doen. Dat herken je zelf waarschijnlijk direct.

Hard

Zo kun je een onderscheid maken in zachte- en harde strategieën om andere te beïnvloeden. Voorbeelden van harde strategieën zijn legitimeren en druk uitoefenen. Legitimeren is het wijzen op de legitimiteit van een verzoek door de autoriteit of het recht te claimen om dat verzoek te doen, of door aan te geven dat een bepaald verzoek in overeenstemming is met het beleid, de regels, de gebruiken of de traditie in de organisatie. Hierbij wordt bijvoorbeeld aangegeven waarom het zo belangrijk is om juist dat te gaan doen. Druk uitoefenen is het stellen van eisen, gebruiken van dwang, intimideren, herhaaldelijk controleren, of het doen van indringende verzoeken om een taak uit te voeren of een voorstel te doen. Dit is een zeer harde stijl waar macht gebruikt wordt om iets gedaan te krijgen.

Ratio

Naast de zachte en de harde strategieën, is er nog een strategie die we de ratiostijl noemen. Binnen deze stijl vallen strategieën waarin veel uitleg en informatie gegeven wordt waaruit blijkt dat iets goed of belangrijk is om te doen. Logische argumentatie en toelichting met feiten wordt hierbij veel gebruikt.

Flexibel

Iedereen is gevoelig voor verschillende beïnvloedingstrategieën. En het is ook nog eens afhankelijk van de situatie waarin je verkeert. Daarom is het belangrijk om in de breedte de diverse beïnvloedingstrategieën te kunnen herkennen en toepassen. Hoe meer flexibel jij bent, hoe groter je bereik!

Op 19 mei geeft Barbara Schure in samenwerking met Daan Vennix een workshop tijdens de =8199" target="_blank">Communicatiebreak. In deze sessie maak je kennis met de verschillende strategieën en vooral ook hoe en wanneer je effectief kan beïnvloeden om een situatie te sturen naar de kant die volgens jou het beste is. Haal maar eens situaties terug waarin je zelf beïnvloed werd. Kun je bedenken welke ingrediënten ervoor zorgden dat jij iets wel of juist niet deed?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in