Overslaan en naar de inhoud gaan

NPS Branchemonitor: Hogere score Q1 2015 voor travel en automotive

De gemiddelde NPS van de reisbranche komt uit op 38%: een stijging van 26% ten opzichte van Q1 2014.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook binnen de automotive is een positieve ontwikkeling zichtbaar ten opzichte van het afgelopen kwartaal: een verbetering van 11% naar een NPS van 10%.

related partner content for mobile comes here

Zo mat Store Support.

De NPS binnen de retail (-4%) en telecom (-3%) laten daarentegen een lichte daling zien. Toch is de gemiddelde NPS binnen deze branches nog altijd positief, namelijk 10% voor de retail en 6% voor de telecom.

De NPS binnen de reisbranche is op twee kwartalen na altijd positief geweest, echter nooit eerder was de NPS zo hoog als dit kwartaal (+38%). De reisbranche sloot het jaar 2014 nog af met een gemiddelde NPS van +12%.

NPS telecom blijft, ondanks lichte daling, positief
Ondanks een lichte daling van 3% ten opzichte van het vierde kwartaal komt de NPS voor de telecombranche uit op +6%. Er is nog altijd sprake van meer positieve dan negatieve klantervaringen. In de afgelopen jaren was de NPS binnen de telecom doorgaans negatief.

In de automotive tonen de afgelopen twee kwartalen tekenen van herstel. Waar de NPS in het laatste kwartaal van 2014 nog bleef steken op het nulpunt, eindigt deze in het eerste kwartaal van 2015 op een positieve 10%. Dit wordt veroorzaakt doordat het aantal (zeer) negatieve klantervaringen is afgenomen, maar komt ook door de toename in het aantal (zeer) positieve klantervaringen.

Retail ziet NPS dalen
Sinds 2013 is de NPS binnen de retail structureel positief. De piek werd behaald in het derde kwartaal van 2014, maar daalt sindsdien gestaag. De grootste uitdaging hierin vormt het bieden van toegevoegde waarde binnen de fysieke winkels ten opzichte  van de online kanalen.  

Methodiek
NPS staat voor Net Promoter Score en is een graadmeter van loyaliteit, voorspeller van groei en indicator voor klanttevredenheid. Met slechts één getal is duidelijk hoe een organisatie ervoor staat. Dit getal is gebaseerd op het antwoord op één vraag: “Hoe waarschijnlijk is het dat je deze organisatie zou aanbevelen bij vrienden, familie of collega’s, naar aanleiding van het contactmoment?” Hoe hoger het getal, hoe positiever. Sinds januari 2011 legt Store Support de NPS van hun mystery shoppers vast. In totaal bevat de branchemonitor 42.435 beoordelingen. Hiervan zijn 38.564 metingen specifiek uitgevoerd binnen de hierboven beschreven branches. Deze branches zijn gewend om te werken met de NPS. Hoewel dit onderzoek een groot aantal metingen bevat, zijn de uitkomsten van het onderzoek slechts indicatief.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in