Overslaan en naar de inhoud gaan

Online omzet webwinkels dit jaar naar 10,5 miljard euro

Nederlanders hebben, ondanks de recessie en hun lage koopbereidheid, in de eerste helft van het jaar weer meer uitgegeven met online…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Al zwakt de groei wel iets af vergeleken met voorgaande jaren. De omzet van online winkels bedroeg in de eerste helft van 2013 5 miljard euro, en dat is een groei van 8 procent vergeleken met dezelfde periode in 2012.

related partner content for mobile comes here

Er bleek met name een flinke stijging in het aantal online bestellingen. Van januari tot en met juni werden in totaal 46 miljoen online orders geplaatst: 10 procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar.

Online shoppers deden gemiddeld ongeveer vijf bestellingen en dat is een stijging van 7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Per bestelling werd zo'n 109 euro besteed.

Iets meer dan de helft van de totale online omzet bestaat uit de opbrengsten uit de verkoop van producten. Net als vorig jaar stijgt de omzet van online producten (+11 procent) sterker dan de omzet van online diensten (+6 procent).

Het aantal mensen dat via internet een product of dienst kocht, is opnieuw gestegen: 8,8 miljoen Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van 2013 via internet een aankoop gedaan. Vorig jaar was dit nog 8,5 miljoen. Dit zijn vooral online kopers die al eerder besteld hebben. De groei van de online markt komt dan ook met name van de ervaren shoppers. Het aandeel nieuwe online kopers vlakt verder af nu steeds meer mensen ooit iets via internet hebben besteld.

Als je kijkt naar segmenten dan stijgen vooral kleding (+14 procent, 395 miljoen euro) en telecom (+12 procent, 685 miljoen euro) sterk. Reizen blijft het grootste segment van de onlineshoppingmarkt met een omzet van in totaal bijna 2 miljard euro in de eerste helft van 2013 (+5 procent). Speelgoed is opnieuw het sterkst stijgende segment (+24 procent, 31 miljoen euro). En ook muziek (+18 procent, 53 miljoen euro) en computer hardware hebben een sterke omzetgroei (+17 procent, 370 miljoen euro).

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ‘De groei van computer hardware valt op. Dit wordt verklaard door het toenemende aanbod van mobile devices en scherpe prijzen. We verwachten dat de online aankopen via tablet en smartphone (m-commerce) steeds verder toenemen, wat kansen biedt voor online retailers.’

In oktober zal Thuisinwinkel.org de online verkopen via mobiel in de eerste helft van 2013 publiceren.

Tweede helft 2013
De webwinkelmarkt zal ook in de tweede helft van 2013 groeien. Het online bestellen via smartphone en tablet blijft een grote driver voor de markt. Consumenten zijn ook steeds vaker en langer online om zich te oriënteren en een bestelling te doen.

Over heel 2013 wordt een omzetgroei van 8 procent verwacht. Daarmee groeit de online omzet naar 10,5 miljard euro.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in