Overslaan en naar de inhoud gaan

Online bestedingen voor het eerst hoger dan uitgaven aan tv-reclame

Online groeit in 2015 met 13,1% tot €36.2 miljard, ruim boven de €33.3 miljard die adverteerders besteden aan tv-reclame.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat werd gisteren bekend gemaakt tijdens de tiende editie van het jaarlijkse Interact congres van IAB Europe.

related partner content for mobile comes here

Uit het , het rapport over de status van de Europese online advertising markt, blijkt dat de online advertising markt in de afgelopen tien jaar met €30 miljard netto is gegroeid. Alle verschillende markten die deelnemen aan het onderzoek hebben een positieve groei laten zien, twintig van de deelnemende landen hebben een groei met dubbele cijfers laten zien voor het tweede jaar op rij. Ook hier blijven Mobile en Video een sterke groei laten zien.

De benchmark studie splitst de online advertentie markt in drie segmenten: display, search en &;rubrieksadvertenties en directories&;. Display advertising presteerde in 2015 beter dan andere categorieën met een groei van 17,4%, wat een versnelling van de groei betekent en opzichte van het voorgaande jaar. De totale waarde van de display markt bedraagt €13.9 miljard.

Search blijft hierbij iets achter met een groei van 12,6%, maar is nog altijd wel het grootste online advertentiesegment met een omzet van €16.9 miljard.

Mobile en video blijven de belangrijkste aanjagers van groei in de Europese online advertentie markt. Dit is met name zichtbaar in de meer geavanceerde mobiele economieën zoals het Verenigd Koninkrijk, waar bijna 50% van de online reclame nu wordt gegenereerd op mobiel. Mobiele display is nu goed voor €3,5 miljard (25,4% van de display markt), met een groei van 60,5% ten opzichte van 2014.

Online video advertising toont eveneens een sterke groei en komt op 16,7% van de display markt.

Top 3 Individuele groeimarkten 

Ierland 29,0% 


Bulgarije 22,3%
Polen 21,8%


Polen 21,8%

Polen 21,8%

Top 10 Rankings

UK - € 11,8 miljard


Duitsland - € 5,8 miljard
Frankrijk - € 4,2 miljard
Italië - € 2,1 miljard
Nederland - € 1,6 miljard
Rusland - € 1,5 miljard
Zweden - € 1,3 miljard
Spanje - € 1,2 miljard
Denemarken - € 0,8 miljard
Zwitserland - € 0,8 miljard

Rusland - € 1,5 miljard


Zweden - € 1,3 miljard
Spanje - € 1,2 miljard
Denemarken - € 0,8 miljard
Zwitserland - € 0,8 miljard


Denemarken - € 0,8 miljard
Zwitserland - € 0,8 miljard


Zwitserland - € 0,8 miljard

Zwitserland - € 0,8 miljard

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in