Overslaan en naar de inhoud gaan

Nationaal Communicatiecongres

Verslag van het Nationaal Communicatiecongres, dat 9 november gehouden wordt in de Cruise Terminal Rotterdam. Rob Punselie brengt verslag…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sprekers: Willem Velthoven, Ben Tiggelaar, Richard Rogers, Paul Frissen, Marc
Campman, Anne de Jong, Guido de Grefte

Wat valt er aan communicatie nog te managen? Dat is volgens voorzitter
Frithjof de centrale vraag. Het antwoord tijdens de ochtensessie luidde:
weinig. Hoe klinken 400 communicatoren die zich even voorstellen? Rusteloos en
rumoerig.

Ontgrenzing van de geest?

Het voorstelspel is inmiddels verstomd. Op het podium treedt webgoeroe Ben T.
op. Scherp in het pak met gecultiveerd-woeste haardos raast hij over de zaal.
'Denkt u dat u de enige bent die met communicatie bezig is?' Met donderend
mediageweld stelt hij de verwachtingen zeker niet teleur. De zaal krijgt er
toch een beetje van langs. ('Terabits, dat moet u onthouden voor de
kerstreceptie, dan denken de technici dat u een van hen bent').
Achtereenvolgens passeren de communicatiedefinities van informatiemanagers,
marketing, management, klanten en economen de revue. En de jurist
('Communicatie is een potentieel bedrijfsrisico'). Communicatie is een
frictiefactor voor economen. Communicatie moet transacties bewerkstelligen.
Zo'n 33 procent van ons BNP gaat op aan communicatie en coördinatie. Het
internet is een manier om de complexe omgeving te beheersen. Gelukkig paste
Ben Tiggelaar wel het vertrouwde expertmodel toe. De onbenullige start van
E-bay moest de ogen openen, het hoge tempo deed de ogen duizelen. Gelukkig
kunnen we het nalezen op
De afsluiting was zeker memorabel, met dank aan Mario Andretti (de
autocoureur). 'Als u het gevoel heeft dat u alles onder controle heeft, dan
rijdt u niet snel genoeg.'

Kalm vaarwater

Met Rogers raakte de zaal opeens in kalm vaarwater. Na de grote halen van een
macrovisie volgde de gedetailleerde wetenschappelijke benadering van een
microtechniek. Tegenover de economie van de bezoekersaantallen plaatste
Rogers de kwaliteit van de hyperlink. De links die naar uw site verwijzen, de
inkomende links, staan voor de reputatie van uw site. De links vanuit uw site
staan voor uw 'awareness' en kennis. Zijn uw uitgaande links 'top of the
bill' of gaan ze naar secundaire spelers op de markt? De juiste aanpak:
ontwikkel een strategisch linkbeleid, inclusief een subtiele
'link-diplomatie'.

Onbetrouwbare, onbegrijpelijke rotzooi

Als laatste tijdens de ochtendsessie trad Paul Frissen aan. Opnieuw werd de
zaal wat meewarig toegesproken. 'Wilt u die onbetrouwbare, onbegrijpelijke
rotzooi op het web echt gaan beheersen?' Volgens Frissen draait het in de
politiek steeds meer om de vorm. 'De esthetica van de vorm vervangt steeds
meer de moraal van de inhoud.' Zijn advies:ga ervan uit dat elke
vanzelfsprekendheid is verdwenen, en: in het beeld ligt uw toekomst.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in