Mobile Advertising: 'The Great Expectations'


Dit is goed te zien aan de ongeveer 200 bureaus in Nederland, die zich hier op richten. Ook in alle online en offline marketing magazines is mobiel een populair onderwerp en op MobileMarketing.nl zijn er al meer dan 1.100 berichten over geschreven. Op gebied van mobile display advertising zit er echter nog niet heel veel schot in de zaak. Wanneer ik op de mobile sites en apps van bijvoorbeeld Nu.nl, Telegraaf en Volkskrant ga kijken, krijg ik niet dagelijks een mobiele advertentie voorgeschoteld. Uitgevers zien het mobiele bezoek hard stijgen. Zo heeft NU.nl al sinds november 2011 meer mobiele dan desktop bezoekers. Hun desktop website is nog steeds rijkelijk gevuld met advertenties, de mobiele apps en -websites zijn op gebied van advertising echter nauwelijks gevuld.
Er zijn een aantal oorzaken te benoemen, waarom mobile display advertising nog niet een grote uptake heeft gehad:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS- 'Onbekend, maakt onbemind', ondanks dat mobile display advertising toch alweer meer dan 5 jaar tot de marketing mogelijkheden behoord is de kennis op gebied van mobile advertising bij adverteerders, maar ook bij veel reclame- en mediabureaus nog steeds zeer beperkt.
- De economische recessie speelt uiteraard ook parten, nieuwe media initiatieven worden bij veel adverteerders niet snel ingezet. Mobile advertising is hierdoor vaak nog 'on top of' en zal vaak allen worden ingezet bij een overdadig budget. En overdadige mediabudgetten zijn in deze tijden een zeldzaamheid.
- 'Weer een extra kanaal', veel adverteerders beginnen net te wennen dat ze ook wat met social moeten doen. Sommige hebben de eerste jaren een stagiair het twitter, hyves, facebook werk laten doen, maar hebben net de stap gezet om social media manager hier op te zetten. Inzetten op mobile (advertising) betekent nog een kanaal, maar ook nog meer tijd en kosten.
- Bij sommige mediabureaus betekent mobiel adverteren ook meer werk op hun toch al drukke schema's, maar moeten hun klanten ook nog over de streep getrokken worden. Zolang de adverteerder er niet om vraagt, wordt mobile advertising ook nog niet actief bij de klant neergelegd.
- Sales- en accountmanagers van uitgevers dichten hun salestargets liever zo snel en makkelijk mogelijk. Een take-over voor een dagje op de reguliere website is vaak eenvoudiger verkocht en kost minder tijd.
- Veel uitgevers van mobile websites en -apps blijven bij hoge CPM tarieven. Andere afrekenmodellen zoals: CPC, CPD, CPL, CPS zijn niet mogelijk en worden vaak gezien als een prijsdevaluatie van hun product.
Een heel belangrijk punt is ook dat Er worden nog steeds te weinig resultaten gedeeld en te weinig ge-experimenteerd, waardoor vaak niet goed te achterhalen valt wat de ROI voor de adverteerder is. Van belang is dat mobiel vaker ingezet moet worden op performance en minder op branding. Wie durft?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid