MisMerk
Afgelopen week stond er in Adformatie dat Merken er minder toe doen.
Het European Institute for Brandmanagement had dat onderzocht en het reclamevakblad opende fors al was het een groot landelijk dagblad.
Bij onderzoek wordt er altijd suggestief gevraagd en niet pro actief. Ik vind het een beetje kort door de bocht allemaal. Terwijl we weten dat Merken een steeds grotere rol gaan spelen in Consumensenland. Alleen, . . alleen . . de Merkvoorwaarden die Consumensen hanteren zijn aan snelle verandering onderhevig.
Ik krijg sterk de indruk dat het onderzoek op traditionele reclamewaarden is getoetst. De wereld is echter snel veranderd en dat betekent nu effe dat Sociale, Menselijke waarden belangrijker zijn geworden. Onverdacht communiceren en laten merken dat je een echte sociale insteek hebt worden met de dag belangrijker factoren in communicatie van het Merk. Het Merk is er voor de Mens en niet andersom.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe conclusie van Adformatie dat Merken “misbaarder” zijn geworden kan je niet zomaar trekken en al helemaal niet met een Telegraafkop op de frontpage. Rik Riezenbos algemeen directeur van Eurib houdt terecht een slag om de arm bij de uitkomsten maar concludeert tegelijkertijd “dat wil je als Merk overeind blijven dan moet je wel stevig adverteren”. Old school adverteren dus.
Dat het aangehaalde voorbeeld ING onmisbaarder is geworden komt rechtstreeks door het verdwijnen van de Postbank. De conclusie dat ING het goed heeft gedaan met haar communicatie is wel erg snel genomen. Als je goed naar de cijfers kijkt en je oor goed in de markt te luisteren legt dan is het verdwijnen van de Postbank een ernstige omissie. Maar daar horen we het vakblad niet over. Ik zou zeggen: MisMerk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid