Marketing draait om vertrouwen, niet om de laatste techgadgets
Gebrek aan vertrouwen in overheid, media en merken: hete hangijzers anno 2017. Betrouwbaar zijn, dat is wat nu belangrijk is in de marketing en communicatie. Belangrijker dan hippe gadgets of kunstmatige intelligentie. ‘We moeten echt zorgen dat we relevanter zijn. Dat gaat verder dan inzetten van tech’, meent Aljan de Boer, strateeg bij TrendsActive. Hij is co-auteur van het PIM Trendrapport waarin vertrouwen centraal staat.
Aljan de Boer gaf op het podium tijdens de Dutch Marketing Awards (DMA) op 30 maart aan dat marketeers in deze tijd te veel focussen op zaken als kunstmatige intelligentie, big data, 3D-printing, virtual reality, robots en chatbots. En als ze daar niet al een dagtaak aan hebben, dan komen er ook nog eens tactische technieken zoals contentmarketing, influencer marketing, programmatic marketing aan te pas. En reken maar dat ze ook strategisch bezig zijn met agile organiseren, data driven sturen of customer centric-denken.
De Boer op DMA: ‘Wie vandaag de dag wil vernieuwen en innoveren, of nog beter, disrupten, kijkt naar technologie. Leuk allemaal, maar waar gaat marketing nou eigenlijk echt om?”
Marketing gaat vooral over de behoeften van mensen, zegt hij. ‘Uiteindelijk werken we allemaal voor mensen. Zowel in b2b als in b2c, intern en extern. Het lijkt net alsof we ons alleen maar druk maken over onze nieuwste apps en gadgets in plaats van dat we goed kijken naar de behoeften van mensen.’|
Irisscan
Nee, zegt de strateeg, zijn bureau TrendsActive en hij zijn niet voor minder technologie. ‘Technologie is overal en de ontwikkelingen gaan snel. Maar het moet niet om technologie draaien. En dat zie je vaak nu. Maar als je vraagt waarom mensen er behoefte aan zouden hebben, blijft het vaak stil. ‘Een irisscan bij de douane op Schiphol is handig, maar om je bank-app te openen? Mwa.’
Het gevaar van die focus op technologie bestaat volgens hem uit drie delen.:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid