Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing draait om vertrouwen, niet om de laatste techgadgets

Marketeers moeten minder naar het ‘wat’ kijken en meer naar het ‘waarom’, aldus de Aljan de Boer.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Gebrek aan vertrouwen in overheid, media en merken: hete hangijzers anno 2017. Betrouwbaar zijn, dat is wat nu belangrijk is in de marketing en communicatie. Belangrijker dan hippe gadgets of kunstmatige intelligentie. ‘We moeten echt zorgen dat we relevanter zijn. Dat gaat verder dan inzetten van tech’, meent Aljan de Boer, strateeg bij TrendsActive. Hij is co-auteur van het PIM Trendrapport waarin vertrouwen centraal staat.

Aljan de Boer gaf op het podium tijdens de Dutch Marketing Awards (DMA) op 30 maart aan dat marketeers in deze tijd te veel focussen op zaken als kunstmatige intelligentie, big data, 3D-printing, virtual reality, robots en chatbots. En als ze daar niet al een dagtaak aan hebben, dan komen er ook nog eens tactische technieken zoals contentmarketing, influencer marketing, programmatic marketing aan te pas. En reken maar dat ze ook strategisch bezig zijn met agile organiseren, data driven sturen of customer centric-denken.
De Boer op DMA: ‘Wie vandaag de dag wil vernieuwen en innoveren, of nog beter, disrupten, kijkt naar technologie. Leuk allemaal, maar waar gaat marketing nou eigenlijk echt om?”

Marketing gaat vooral over de behoeften van mensen, zegt hij. ‘Uiteindelijk werken we allemaal voor mensen. Zowel in b2b als in b2c, intern en extern. Het lijkt net alsof we ons alleen maar druk maken over onze nieuwste apps en gadgets in plaats van dat we goed kijken naar de behoeften van mensen.’|

Irisscan
Nee, zegt de strateeg, zijn bureau TrendsActive en hij zijn niet voor minder technologie. ‘Technologie is overal en de ontwikkelingen gaan snel. Maar het moet niet om technologie draaien. En dat zie je vaak nu. Maar als je vraagt waarom mensen er behoefte aan zouden hebben, blijft het vaak stil. ‘Een irisscan bij de douane op Schiphol is handig, maar om je bank-app te openen? Mwa.’

Het gevaar van die focus op technologie bestaat volgens hem uit drie delen.:

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in